Eroon pornosta ja masturboimisesta?
Netissä lukee paljon siitä, kuinka hyväksi on olla katsomatta pornoa ja moni sanoo, että masturboimisenkin lopettaminen parantaa elämää. Nyt en siis oikein tiedä mitä tehdä. Pornon katsomisen aion lopettaa mutta entäs masturbointi? Sehän on ihan normaali asia kuitenkin, mutta mietityttää olisiko silti parempi päästä siitäkin eroon. En ole pornoon koukussa vaan enemmänkin masturbointiin, minkä takia se on näistä kahdesta suurempi ongelma, mutta myös se terveempi asia. Todella ristiriitainen olo.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen saa itse päättää haluaako masturboida tai katsoa pornoa. Kuten itsekin mainitsit, masturboiminen on tavallinen asia ja moni muukin sitä harrastaa. Masturboimisen kautta voi oppia tuntemaan kehoaan ja seksuaalisuuttaan. Lisäksi masturbointi vapauttaa hyvän olon hormoneja ja voi rentouttaa sekä lievittää stressiä. Myös pornoa on lupa katsoa ja käyttää pornoelokuvia osana masturbointia, jos niin itse haluaa tehdä. Monet kokevat pornon ja sooloseksin tärkeänä osana omaa seksuaalista toimintaa ja nautintoa.
Millaisia perusteluita henkilöt ovat antaneet netissä näkemyksilleen? Kaikessa seksitoiminnassa on tärkeää kunnella itseään ja omia fiiliksiä. Niin masturbointi kuin masturboimattomuus ovat henkilön omia valintoja. On hyvin yksilöllistä, eli ihmisestä riippuvaista, kuinka kokee pornon katsomisen tai sooloseksin tekemisen.
Runsaskaan masturboinnin määrä ei välttämättä tarkoita, että se olisi ongelmallista tai olisi koukussa masturboimiseen. Tilanne koetaan ongelmalliseksi lähinnä silloin, jos masturbointi tai pornon katseleminen haittaa omaa arkea ja vaikuttaa heikentävästi esimerkiksi nukkumiseen, syömiseen, ihmissuhteisiin tai kouluelämään. Mikäli seksikäyttäytyminen olisi pakonomaista, ja siitä häviää nautinto, kannattaa koittaa pitää hetki taukoa pornon katsomisesta tai masturboimisesta. Muussa tapauksessa itseyydytyksestä ja pornon katselusta voi nauttia ilman huolta. Lue lisää sooloseksin sopivasta määrästä täältä.
Jos tilanne tuntuu sinusta edelleen ristiriitaiselta tai masturbointi tai pornon katselu vaikuttavat kielteisellä tavalla elämänlaatuusi, voit tulla juttelemaan kanssamme. Autamme sinua mielellämme joko neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Palvelujen kautta on helpompaa perehtyä tilanteeseesi perusteellisemmin ja luottamuksellisesti. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi