Nuorten rakastelukokemuksista lukeminen nettipalstalta
Onko olemassa jotakin nettipalstaa, josta nuori voisi lukea toisten nuorten kuvailuja rakastelukokemuksista? Tarkoitan siis sellaista asiallista palstaa, jota ehkä voisitte suositella. Minua kiinnostaisi kovasti millaisena nuoret kokevat ensimmäiset rakasteluhetkensä. Mielestäni sellaisia olisi tosi turvallista lukea pornoon verrattuna, jossa voi tulla vastaan mitä tahansa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuteen ja rakastelemiseen liittyvät asiat voivat alkaa kiinnostaa murrosiässä. Tässä ei ole mitään väärää. On hyvä juttu, että tiedät omat rajasi ja tunnistat, minkälainen materiaali tuntuisi sinusta turvallisimmalta vaihtoehdolta.
Esimerkiksi Nuortennetin sivuilla on keskustelupalsta seksuaalisuuteen liittyen. Keskustelunaiheita on paljon, mutta niiden joukosta saattaa löytyä jokin mielenkiintoinen keskusteluketju. Yksi mahdollisuus on myös aloittaa itse keskustelu ja pyytää muilta asiallisia vastauksia. Varsinaisilta nuorten nettipalstoilta saattaa olla kuitenkin hankalaa löytää kuvailuja rakastelukokemuksista. Paremmin kuvailuja löytyy yleisiltä keskustelupalstoilta. Kirjoittajana on usein jo aikuinen ihminen, mutta sinänsä tekstit sisältävät muistoja ensimmäisestä rakasteluhetkestä. Keskusteluja voi etsiä erilaisin aiheeseen liittyvin hakusanoin.
Jos sinulla oli tarkoitus löytää kiihottavaa materiaalia varsinaisen pornon sijaan, voi esimerkiksi lukea aihepiiristä kirjoitettuja eroottisia tarinoita. Niitäkin on mahdollista etsiä aihepiiriin sopivilla hakusanoilla netistä tai kirjastoista.
Kaikkia tekstejä lukiessa on hyvä muistaa, että teksteissä on kyse ainutlaatuisesta kokemuksesta. Jokaisen ihmisen kokemus on aina erilainen, joten liikaa ei kannata yleistää toisten kokemuksia kuvaamaan koko totuutta. Nettiteksteissä on myös se puoli, että kaikki ei välttämättä pidä paikkaansa. Kuvailuihin voi suhtautua kiinnostuneesti, mutta sopivalla kriittisyydellä. Jos jokin ei tunnu omasta mielestä asialliselta tekstiltä tai kuvailu aiheuttaa epämukavuutta, kannattaa siirtyä seuraavaan kohtaan tai lopettaa lukeminen. Halutessasi voit laajentaa hakua myös englanninkielisiin teksteihin. Itseään kuunnellen voi etsiä ja lukea sellaisia kuvailuja, jotka omasta mielestä tuntuvat turvallisilta ja hyviltä. Halutessasi voit tutustua myös meidän tietoartikkeleihimme ja erityisesti ekaa kertaa käsittelevään tekstiin.
Neuvonnan tiimi