Olemme olleet 20 vuotta naimisissa ja nyt paljastui että mieheni...
Olemme olleet 20 vuotta naimisissa ja nyt paljastui että mieheni on koko suhteemme ajan käynyt maksullisilla naisilla ja ainakin kerran pettänyt. Syytä hän ei osaa kertoa. Hän on myös käynyt pornosivuilla katsomassa teinipornoa, joissa esiintyy siis esiintyy alaikäisiä. Olemme yrittäneet keskustella asiasta mutta hän on sitä mieltä että minun pitäisi hyväksyä hänen mieltymyksensä. Onko tämä normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä kuulla, että olette yrittäneet keskustella asiasta. Erilaiset mieltymykset ovat normaaleja. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa hyväksymään toisen mieltymyksiä, vaikka olisikin parisuhteessa.
Teiniporno on suosittua. Teinipornossa esiintyvät näyttelijät ovat usein täysikäisiä, vaikka näyttävät nuorilta. Seksin ostaminen (täysikäiseltä ja ei-ihmiskaupan uhrilta) on sallittua Suomessa, mutta jos se on rikkonut teidän parisuhteenne sääntöjä ja rajoja, tästä voi ymmärrettävästi herätä monenlaisia tunteita. Jos teillä on miehesi kanssa ollut suojaamatonta seksiä, on myös otettava huomioon seksitautien tartuntariski.
Kumppanin uskottomuuden tai piilossa olleiden seksuaalisten mieltymysten tullessa esiin, suhteessa voi syntyä raskas tilanne, johon voi liittyä esimerkiksi järkytyksen, pettymyksen, vihan, surun ja häpeän tunteita. Jos tilanteen käsittely kahdestaan tuntuu haastavalta, voitte halutessanne hakeutua esimerkiksi pariterapiaan tai seksuaaliterapiaan yhdessä tai erikseen. Voit myös halutessasi soittaa meidän maksuttomaan puhelinneuvontaan.
Oona Turunen