Olen 14-vuotias ja tyttö on saman ikäinen. Meillä menee hyväilyssä...
Olen 14-vuotias ja tyttö on saman ikäinen. Meillä menee hyväilyssä ja seksissä niin että pippeli pehmenee joskus ja joku kerta siemensyöksy tulee liian äkkiä. Mitä me tehdään?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvailemasi tilanteet ovat aivan normaaleja. On tavallista, että penis pehmenee joskus, ja että siemensyöksy tulee äkkiä. Penis on herkkä elin ja siihen vaikuttavat monet asiat. Siksi se ei aina toimi sillä tavalla kuin juuri siinä tilanteessa haluaisi. Ei siis tarvitse huolestua.
Minkälainen olo sinulla on seksin aikana? Usein seksi kumppanin kanssa voi tuntua esimerkiksi jännittävältä, ja tällöin on hyvä ottaa mahdollisimman rennosti ja tehdä niitä asioita, jotka tuntuvat siinä hetkessä itselle sopivilta ja mukavilta. Voi esimerkiksi halailla tai silitellä. Kumppanille kannattaa myös kertoa, jos jännittää, tai mitä tahansa tuntemuksia tilanteessa on.
Penis voi reagoida esimerkiksi kondomin laittoon, jännityksen, suorituspaineen tai kiireen tuntuun pehmenemällä tai joskus laukeamalla, eli saamalla siemensyöksyn. Penis on pehmeänäkin tuntoherkkä ja voi nauttia kosketuksesta. Jos penis pehmenee kesken seksin, voitte antaa sille lepotauon ja kokeilla hetken päästä hyväillä sitä uudestaan. Seksin ja hyväilyjen ei myöskään tarvitse päättyä siemensyöksyyn, vaikka joskus voi harmittaa jos se tulee kovin äkkiä.
Seksiä on monenlaista ja yhdyntä on yksi tapa tehdä seksiä. Seksiä voi myös tehdä esimerkiksi vaatteet päällä, tai ilman, että sukuelimiin kosketaan. Kehossa voi olla monia kohtia, joiden hyväily tuntuu miellyttävältä. Joskus käykin niin, että seksissä keskitytään vain sukuelimiin ja unohdetaan, että on muitakin kivoja kehonosia. Seksin eri muodoista ja kehonosista voi lukea lisää tietoartikkeleistamme.
Sexpon sarjiksiin tutustumalla voi myös perehtyä seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviin aiheisiin.
Jos seksi tuntuu jännittävältä tai siihen liittyy huolia, voi helpottaa puhua aiheesta jonkun kanssa. Voitteko seksikumppanisi kanssa jutella näistä asioista? Voit halutessasi myös soittaa meidän neuvontapuhelimeen tai esimerkiksi Poikien puhelimeen.
Oona Turunen