Olen 17v tyttö.Minua hävettää, painaa ja ahdistaa itsetyydytys.Tutustuin siihen kuudennen...
Olen 17v tyttö.Minua hävettää, painaa ja ahdistaa itsetyydytys.Tutustuin siihen kuudennen luokan lopussa.Jatkoin tutustumista enemmän ja se johti pornon katsomiseen ja novellien lukuun.Tyydytin itseni matkoilla,kotona eri huoneissa,muiden kotona yökylässä ja kerran tuttujen luona ketkä pitivät juhlat, tein jossain huoneessa! Ja myös matkalla samassa sängyssä missä nukkui kaksi sisarustani. Olin 13-15v kun nämä tapahtui. Lopetin kesällä ennen lukion alkua. Määritteleekö tämä olenko hyvä ihmisenä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Itsetyydytys on sallittua ja se on turvallinen seksin muoto. Itselleen saa tuottaa mielihyvää ja nautintoa. Seksologiassa ajatellaan, että se itsetyydyttääkö vai ei, tai millä tavoin, ei määrittele tai mittaa ihmisen hyvyyttä. Jokaisella on itsemääräämisoikeus ja lupa nauttia omasta kehostaan tai olla nauttimatta. Jokainen saa itse päättää haluaako itsetyydyttää ja millä tavoin.
Lapsena ja nuorena on tavallista tutustua kehoon ja etenkin murrosiässä omaan muuttuvaan vartaloon ja seksuaalisuuteen syntyy uudenlainen suhde. Joskus voi tuntua siltä, että tekee koko ajan mieli itsetyydyttää. Pornon katselu tai novellien lukeminen voi joillakin liittyä sooloseksin tekemiseen. Porno ja novellit ovat eroottista fantasiaa, joka voi toimia visuaalisena ärsykkeenä ja mielikuvituksen kiihokkeena. Porno saattaa herättää myös esimerkiksi ahdistusta tai ristiriitaisia ajatuksia. Tällaisessa tilanteessa pornosta ja siihen liittyvistä tunteista olisi hyvä keskustella jonkun luotettavan aikuisen kanssa.
Jos itsetyydytyksen hetkellä samassa tilassa on muita ihmisiä, tulisi varmistua, etteivät he joudu ilman suostumustaan mukaan seksitilanteeseen. Sooloseksille hyvä paikka on toisin sanoen sellainen, jossa saa olla rauhassa yksityisesti, esimerkiksi oma huone tai vessa.
Sooloseksin tekemiselle ei ole ylä- tai alarajaa. Jos sooloseksi tuntuu itseä häiritsevältä, tai se haittaa muuta elämää kuten nukkumista, syömistä, opiskelua, työtä tai ihmissuhteita, voi seksuaalineuvonnasta tai jonkun muun auttavan tahon kanssa keskustelusta olla apua. Joskus itsetyydytys voi toimia lohdutuksena, rauhoituskeinona tai stressinpurkukeinona. Voit lukea lisää aiheesta tästä artikkelistamme.
Jos asia edelleen painaa sinua, ole rohkeasti yhteydessä meihin, niin jutellaan tarkemmin. Monia mietityttävät samanlaiset asiat, ja luulevat olevansa yksin asian kanssa, vaikka itsetyydytys on yleinen juttu.
Neuvonnan tiimi