Olen 23v nainen. Seksi on toki kivaa, mutta koen jääväni...
Olen 23v nainen. Seksi on toki kivaa, mutta koen jääväni asioista ”paitsi”. En siis saa orgasmia yhdessä enkä yksin ja olen jo melko turhautunut. Kuinka todennäköinen on jokin fyysinen poikkeavuus vai onko vika vain korvien välissä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvaamasi tuntemukset ovat tuttuja monille, sillä orgasmin saamiseen liittyvät vaikeudet ovat hyvin yleisiä. Hienoa kuulla, että ole tutustunut omaan seksuaalisuuteesi eri tavoin ja kokenut seksin kuitenkin mukavana asiana. Orgasmivaikeuksien taustalla voi olla erilaisia seikkoja, mutta harvoin taustalla on fyysistä poikkeavuutta. Monesti orgasmi löytyy vasta aikuisiällä, joten et ole ollenkaan poikkeava kokemuksinesi.
Orgasmin saamista voi opetella siinä missä muitakin taitoja. Liian ankara ei kannata itselleen olla, sillä oma keho ei toimi koneen tavoin. Usein orgasmin oppimista edeltää tutustuminen omaan kehoon ja mieleen, omiin seksuaalisiin mieltymyksiin, tunteisiin ja kehon tuntemuksiin. Kumppanin kanssa seksiä harrastettaessa mukaan tulevat myös uudet aspektit; pariskunnan välinen kommunikaatio sekä kaikki tunteet, jotka liittyvät suhteeseen ja/tai elämäntilanteeseen.
Oletko pystynyt juttelemaan tilanteestasi mahdollisen kumppanisi kanssa? Avoimuus ja hyväksyvä ilmapiiri on tärkeää, ratkaiseepa tilannetta sitten yksin tai kumppanin kanssa. Usein orgasmin saamista voi lähteä harjoittelemaan kiireettömästi esimerkiksi erilaisten rentoutumisharjoitusten kautta. Harjoitusten avulla kehon lihasjännitys voi kadota ja lisäksi kaikenlaiset tilanteeseen liittyvät jännityksen ja stressin tunteet on mahdollista jättää taka-alalle. Omaan vartaloonsa voi tutustua hiljalleen koskettelemalla kehonsa eri kohtia ja oppia havainnoimaan, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Meidän sivuiltamme löytyy myös esimerkiksi hellyysharjoitus, jonka tarkoituksena on saada tuntumaa omaan kehoonsa ja omiin aistimuksiinsa. Noin yleisesti ottaen orgasmia ei kuitenkaan kannata pakottaa tulemaan, pääasia on, että tilanne on itselle miellyttävä ja turvallinen.
Koska asiaa saattaa olla hankalaa työstää yksin tai kumppanin kanssa, voi halutessaan kääntyä aina meidän neuvontapuhelimemme tai seksuaalineuvojan vastaanoton puoleen. Yhteystiedot löytyvät täältä. Mikään kiire ei ole orgasmiaan löytää, tärkeintä on nauttia kaikesta siitä, mitä tekee. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi