Olen 30v mies. Erektioni ei tahdo kestää seksin aikana. Olen...
Olen 30v mies. Erektioni ei tahdo kestää seksin aikana. Olen kihloissa ja ollut tyttöystövän kanssa 5-vuotta. Olen käynyt urolokilla ongelmasta

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin kokee erektioon liittyviä hankaluuksia ajoittaisesti elämänsä aikana. Hienoa, että olet jo ollut yhteydessä urologiin; millaista tietoa sait häneltä tilanteestasi? Ilmeisesti kyse ei ollut mistään fysiologisesta vaivasta, mikäli et saanut häneltä sen tarkempia ohjeita tilanteesi ratkaisemiseen. Kauanko tilannettasi on jatkunut? Onko tulos samanlainen joka kerralla tai ilmeneekö erektiovaikeuksia itsetyydytyksen aikana? Onko elämässäsi/elämässänne tapahtunut jotain muutoksia, jotka voisivat alitajuisesti vaikuttaa erektiokykyysi? Esimerkiksi tällaisia kysymyksiä voi miettiä, jotta saisi tarkemman kuvan tilanteesta ja pääsisi asian alkujuurille.
Erektio voi olla hyvin herkkä erilaisille häiriötekijöille, kuten esimerkiksi jännitykselle, väsymykselle tai stressille. Myös aiemmin koettu ”epäonnistuminen” erektion suhteen, voi tuntua henkisesti pahalta ja kaikki erektioon liittyvä alkaa jännittää. Jännitys taas saattaa synnyttää erektiovaikeuksia, jotka voivat saada aikaan epäonnistumisen tunteita. Syntyy ikävä kierre, jonka pysäyttäminen voi tuntua hankalalta.
Tilanne saattaa pitkittyessään vaikuttaa heikentävällä tavalla omaan itsetuntoon ja minäkuvaan. Tunteistaan kannattaa puhua kumppaninsa kanssa puolin ja toisin, jotta voisitte yhdessä miettiä molempia miellyttävän tavan toteuttaa seksuaalisuuttanne. Seksihetkiä yleensä helpottaa rauhallinen ja rento asenne. Vaikka erektio laskisikin, voi pitää pienen tauon ja luottaa siihen, että hetken päästä erektio saattaa syntyä uudestaan. Ihmisen kehossa on myös paljon muitakin kohtia, joita koskettamalla voi tuottaa itselle/toiselle seksuaalista mielihyvää. Näitä kohtia stimuloimalla voi saada aikaan myös uudenlaista nautintoa pelkän sukuelinten hyväilyjen lisäksi.
Jos tuntuu, että tilannetta on vaikeaa ratkoa itse, voisi sinua helpottaa soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan luota. Näin tilannetta on helpompaa käsitellä syvemmin ja halutessasi myös tyttöystäväsi voi osallistua keskusteluun. Yhteystiedot löydät täältä. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkaista; olemme täällä sinua varten.
Maija Nieminen