Olen 42v mies, enkä ole koskaan saanut seksiä. Koen, että...
Olen 42v mies, enkä ole koskaan saanut seksiä. Koen, että elämäni on mennyt ihan hukkaan. En ole enää aikoihin jaksanut edes haaveilla mistään. Olen toivonut monta vuotta, että kuolisin pian, mutta sekin on turha toive. En tiedä mistä minua rangaistaan, kun saan kärsiä vuosi toisensa perään. Mitä tällaiselle toivottomalle tapaukselle pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista tuntea surua ja näköalattomuutta silloin, kun elämä ei ole mennyt omien toiveiden mukaisesti ja kokee jääneensä vaille jotain. Monesti voi tuntua kipeältä ajatella, ettei ole saavuttanut sellaisia asioita, joita olisi toivonut saavuttavansa. Niin valtakunnallisesti kuin maailmanlaajuisesti on olemassa muitakin henkilöitä, jotka elävät kanssasi samanlaisten kokemusten kanssa. Et siis ole yksin tilanteessasi, vaikka asia voisi siltä tuntua; kyseessä on vain tilanne, josta ei niin usein puhuta ja joka koskettaa ihmisiä sukupuolesta riippumatta.
Millaiset asiat/ihmiset tuottavat sinulle elämässäsi (edes hetkittäistä) iloa? Olisiko sinun mahdollista vahvistaa jollakin tavalla tällaisia elämääsi myönteisiä tuntemuksia tuovia seikkoja? Elämä ei mene saman kaavan mukaan kaikilla, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö elämän varrelle mahtuisi enää yhtään mahdollisuutta kokea uusia tai iloa tuottavia asioita. Mietittäessä seksielämää, voi seksiseuraa löytää esimerkiksi seksitreffisivuistoilta, mikäli ajatus ei tunnu itsestä huonolta vaihtoehdolta.
Ikävää kuulla, että tilanne aiheuttaa sinulle kärsimystä. Olet varmasti toiminut aivan oikein, etkä ansaitse kokea tilannettasi rangaistuksena. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita käsitellä ja siksi sinua voisi hyödyttää keskusteleminen lääkärin kanssa. Myös Mielenterveystalon paikka- ja palveluhaun tai oirenavigaattorin kautta on mahdollista löytää tukea sekä erilaisia omahoito-ohjelmia, joita voi halutessaan testata kotona. Lisäksi Mielenterveyden keskusliitto tarjoaa neuvoja ja vertaistukea vaikeissa elämäntilanteissa.
Olet arvokas jo nyt, ja juuri tuollaisenaan. Jos kaipaat vielä keskustelua tilanteeseesi liittyen, voit soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan luota. Yhteystiedot löydät täältä. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi