Olen 43 v nainen ja ongelmanani on tahaton virtsaaminen orgasmin...
Olen 43 v nainen ja ongelmanani on tahaton virtsaaminen orgasmin hetkellä. Olen aloittanut seksielämän jo 14 v, mutta itsetyydytyksen vasta lähiaikoina. Tänä keväänä seksuaaliset halut on olleet huipussaan ja itsetyydytystä ollut liki päivittäin. Virtsa aukon alueen koskettelu tuntuu erityisen hyvältä, mutta myös sitä välttäen, lasken alleni liki aina lauetessani. Samaa ei tapahdu yhdynnässä yhtä runsaasti. Erotan ettei kyse ole ejakulaatiosta. Onko vatsanpohjalihasten treeni ainoa apu?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että olet tutustunut omaan kehoosi uudella tavalla viime aikoina ja osaat tunnistaa ja erottaa kehon eri reaktiot toisistaan. Virtsainkontinenssi on hyvin yleistä. Kun kyse on virtsainkontinenssista, sitä esiintyy pääsääntöisesti muulloinkin kuin seksin aikana. Seksin aikana tilanteeseen voi vaikuttaa esimerkiksi stimuloinnin määrä, voimakkuus tai tietyt asennot, jotka aiheuttavat rakolle ärsytystä.
On ymmärrettävää, että asia herättää myös negatiivisiksikin tulkittavia tuntemuksia. On kuitenkin hyvä muistaa, että virtsaaminen on luonnollinen asia, eikä virtsan päätymisestä omalle tai kumppanin keholle ole mitään fysiologista haittaa. Virtsa on yleensä helposti puhdistettavissa ja on olemassa erityisiä lakanoita, jotka on nimenomaan suunniteltu tilanteisiin, joissa virtsaa voi päästä karkaamaan. Jos jonkin tietyn alueen kosketteleminen tuottaa sinulle mielihyvää, ei sinun tarvitse kieltää itseltäsi kyseistä nautintoa.
Moni on löytänyt apua lantionpohjan lihaksiston harjoitteista. Harjoittelua voi tehostaa myös soveltuvien liikuntalajien, kuten kävelyn, joogan tai tanssin avulla sekä terveellisiä elämäntapoja noudattaen. Markkinoilla on lisäksi lantionpohjan lihasten vahvistamiseen tarkoitettuja TENS-laitteita, joiden käytöstä tulee jutella ensin lääkärin kanssa. Tarvittaessa on siis hyvä kääntyä lääkärin tai fysioterapeutin puoleen, jolloin tilanteesi taustaa voidaan kartoittaa tarkemmin ja löydät juuri sinulle sopivan auttamiskeinon.
Usein on helpottavaa jutella asiasta avoimesti myös kumppanin kanssa, jolloin voitte yhdessä miettiä tilanteeseen juuri teille sopivaa ratkaisukeinoa. Myös me autamme teitä mielellämme, eli jos sinusta tuntuu siltä, että kaipaat lisää tukea tilanteeseesi liittyen, voit soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löydät täältä. Toivottavasti jatkat tutustumista seksuaalisuuteesi yhtä rohkeasti yhä jatkossakin.
Neuvonnan tiimi