Olen 50v perheenisä, seksuaallistahalua vaimoon ei ole. Enemmän muihin nasisiin...
Olen 50v perheenisä, seksuaallistahalua vaimoon ei ole. Enemmän muihin nasisiin ja ennenkaikkea herännyt kiinnostus homoseksiin. Tilanne on vaikea, enkä asiasta pysty rehellisesti puhuun kotona. Kuitenkin haluaisi arvostaa itseäkin ja nauttia elämästä. Mitä tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin tavallista tuntea seksuaalista halua ja kiinnostusta muitakin kuin sen hetkistä kumppania kohtaan. Vaikka on parisuhteessa, se ei tarkoita, että muut viehättävät ihmiset tai oma seksuaalisuus ja seksifantasiat katoaisivat. Omasta seksuaalisuudesta ja fantasioista saa nauttia.
Ihmisillä on hyvin erilaisia järjestelyjä ja sopimuksia mitä tulee seksielämään ja parisuhteen käytäntöihin. Joillakin toimintatapa tämänkaltaisessa tilanteessa voisi olla esimerkiksi suhteen avaaminen muille osapuolille; toisilla esimerkiksi sopimus, että seksiä voi silloin tällöin ostaa seksityöntekijältä; kun taas joillekin eroaminen on lopulta sopivin vaihtoehto tai toisilla jonkinlaisen rinnakkaissuhteen tai ns. yhden illan jutun muodostaminen kumppanin tietämättä. Nämä vaihtoehdot eivät useinkaan ole kovin yksinkertaisia, etenkin jos on yhteinen perhe, vaan niihin liittyy monenlaisia tunteita puolin ja toisin, omaa sisäistä mielen prosessointia ja tarvittaessa yhteisiä perustavanlaatuisia keskusteluja puolison kanssa.
Monelle voi olla tyydyttävää se, että fantasiat pysyvät ajatuksen tasolla ja omasta seksuaalisuudesta nautiskelee mielikuvituksen ja sooloseksin avulla ilman, että tekee seksiä, johon liittyy muita ihmisiä. Miesten väliseen seksiin voi tutustua esimerkiksi pornon kautta. Jos kuitenkin halu ja tarve seksitoimintaan muiden kanssa on voimakas, voivat edellä mainitut vaihtoehdot tulla kyseeseen jonkinlaisessa muodossaan.
Kerrot, että asiasta on vaikeaa puhua kotona. Tämä on ymmärrettävää. Seksuaalinen kiinnostus muita kuin omaa kumppania kohtaan on usein tabu. Onko sinulla lähipiirissäsi ystävää, muuta läheistä tai ammattiauttajaa, jonka kanssa näistä asioista voisi luottamuksella puhua? Usein ääneen puhuminen jonkun kanssa voi selkeyttää omia ajatuksia, tarpeita ja haluja.
Puhutteko vaimosi kanssa yleisesti suhteestanne tai toiveistanne suhteessa? Mikäli parisuhteenne on turvallinen, rakkaudellinen ja hyvin toimiva, kannustan avaamaan jonkinlaisen keskustelun seksistä ja seksuaalisuudesta myös kumppanin kanssa. Mistä sen tietää, jos vaikka kumppanilla olisi joitakin samansuuntaisia ajatuksia tai haluja. Keskustelusta puolison kanssa voisi löytyä osviittaa mihin suuntaan tilanteessa voisi lähteä.
Jos keskinäistä seksuaalista halua on joskus ollut suhteessa, ja sen haluaisi saada takaisin, voi halutessaan lähteä tutkimaan, mihin halu on matkalla kadonnut. Osa pariskunnista voi löytää pitkänkin ajan jälkeen seksuaalisen halun kumppaniinsa uudelleen. Se usein edellyttää tietoista työskentelyä niin oman kuin parisuhteen seksuaalisen hyvinvoinnin eteen, vaan jos halua tai vetovoimaa kumppania kohtaan ei ole alkuunkaan ollut olemassa, sitä voi olla hyvin haastavaa löytää.
Jos kaipaat keskustelutukea, voit olla meihin yhteydessä puhelinneuvonnan kautta tai varaamalla ajan neuvontaan.
Oona Turunen