Olen alkanut kyseenalaistaa seksuaalisuuteni. Olen aina pitänyt itseäni heterona cis-miehenä,...
Olen alkanut kyseenalaistaa seksuaalisuuteni. Olen aina pitänyt itseäni heterona cis-miehenä, mutta pikkuhiljaa alkanut kiinnostua myös transsukupuolisista naisista ja muunsukupuolisista.
Tunnen vetoa naismaiseen vartaloon, mutta jotkut piirteet, kuten litteä rintamus ja tietyt kasvojenpiirteet ovat mielestäni kauniita. Tuntuu että ihastun enemmän persoonaan kuin sukupuoleen, mutten tunne vetoa cis-miehiä kohtaan.
Onko tämä normaalia? Tuntuu oudolta, kun en osaa määritellä seksuaalisuuttani.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On täysin luonnollista pohtia seksuaalista suuntautumistaan. Joskus omat tunteet voivat myös hämmentää, mikäli löytää itsestään sellaisia puolia, joita ei tiennyt olevan olemassakaan. Kuvaamistasi asioista on sallittua kiinnostua, vaikka kokisikin itsensä heteroksi. Joskus on vaikeaa määritellä sen tarkemmin, mikä tekee ihmisestä puoleensavetävän, monesti kyse saattaa olla pikemminkin henkilökemiasta tai mainitsemastasi persoonasta, eikä niinkään sukupuolesta. Jotkut ihmiset kokevat myös itselleen luontevimmaksi vaihtoehdoksi olla luokittelematta itseään tai seksuaalista suuntautumistaan sen tarkemmin​. Itselleen voi antaa luvan kokea vetovoimaa juuri siihen henkilöön, joka itseä kiinnostaa tai viehättää.
Millaisia ajatuksia tai tunteita tilanteesi herättää sinussa? Jokainen ihminen saattaa kohdata tilanteita, joissa ollaan uusien asioiden äärellä ja oma minä ei tunnu enää samalta kuin ennen. Siksi kannattaakin ottaa mahdollisimman lempeä asenne itseään kohtaan ja katsoa, mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Tällaisia asioita voi joskus olla vaikeaa käsitellä yksin, joten mikäli tilanne aiheuttaa suuriakin tunnemyllerryksiä, voit halutessasi soittaa neuvontapuhelimeen. Neuvotapuhelimen kautta asiaa on mahdollista käsitellä perusteellisemmin ja luottamuksellisesti. Lisäksi voit tutustua Setan Sinuiksi-palveluun, jos asia kiinnostaa vielä tarkemmin. Hyvää jatkoa sinulle.
Neuvonnan tiimi