Olen eronnut vuosi sitten 15v avioliitosta. Olen aina ihastunut sukupuolesta...
Olen eronnut vuosi sitten 15v avioliitosta. Olen aina ihastunut sukupuolesta riippumatta.
Minua askarruttaa suuseksi. En ole koskaan kokenut sitä luontevaksi itselleni tehtynä. En saa siitä nautintoa. Nyt olen aloittanut varovaisen tapailun erään naisen kanssa. Itse voin antaa suuseksiä toiselle ja nautin siitä.
Pelkään, että uusi seurustelukumppanini loukkaantuu, jollei saa antaa minulle suuseksiä. Sehän on suuri osa naisten välistä seksuaalisuutta. Onnistuisinko vapautumaan?

Hei.
Kiitos yhteydenotostasi. Mukava kuulla, että olet aloittanut tapailun uuden ihmisen kanssa. Suuseksiä ei ole pakko harrastaa tai ottaa vastaan, jos ei halua. Kaikki eivät nauti siitä, vaan ihmiset nauttivat seksissä hyvin erilaisista asioista.
Erityisesti naisilla voi liittyä epämukavuuden tunnetta suuseksin vastaanottamiseen. Joskus epämukavuuden tunteeseen voi liittyä huoli siitä, että ikäänkuin vagina olisi jollain tavalla likainen tai epäviehättävä. Voi olla hankalaa rentoutua ja nauttia. Omaan vaginaan voi opetella löytämään hyväksyvän ja lempeän suhtautumisen, mikä usein myös lisää nautintoa.
Suuseksin vastaanottamisesta ei siis tarvitse pitää ja siitä saa kieltäytyä. Joskus kumppanimme saattavat loukkaantua, kun kieltäydymme asioista, se on osa ihmissuhteessa elämistä.
Vapautumista voi toki halutessaan harjoitella. Voit esimerkiksi kertoa kumppanillesi ajatuksistasi ja tunteistasi liittyen suuseksin vastaanottamiseen. Puhuminen voi joskus selkeyttää itsellekin omia ajatuksia ja tunteita, niin että löydät syyn, jonka koet estävän sinua vapautumasta. Vapautumista on helpompi harjoitella, jos kumppani voi olla tukena.
Suuseksin vastaanottamista voi kokeilla pienin askelin, hetki kerrallaan. Voitte esimerkiksi kokeilla miltä tuntuu, jos kumppani hyväilee sinua käsin, mutta on kuitenkin kasvot lähellä vaginaasi. Tai voitte kokeilla asentoa, jossa annatte molemmat samaan aikaan toisillenne suuseksiä. Aluksi saattaa olla helpompaa vastaanottaa, kun samanaikaisesti myös antaa toiselle. Aina kesken kokeilun on sallittua pitää taukoa, vaihtaa asentoa tai lopettaa, jos tekeminen tuntuu liian epämiellyttävältä.
Nautinnollisia hetkiä!
Oona Turunen