Olen hieman huolissane kyvykkyydestäni seksiin. Olen aikaisemmin irtosuhteissa satunnaisesti törmÃ...
Olen hieman huolissane kyvykkyydestäni seksiin. Olen aikaisemmin irtosuhteissa satunnaisesti törmännyt ennenaikaiseen siemensyöksyyn, mutta uutena ongelmana vakiintuneemman hlö:n kanssa ilmaantunu erektio-ongelma. Uskon stressin/suorituspaineiden vaikutukseen asiassa, mutta voiko asiaan vaikuttaa jokin muu? Olen ollut useamman kuukauden ns. Matalilla kaloreilla samalla treenaten aktiivisesti tavoitteellisen painon pudotuksen vuoksi joka on edennyt mallikkaasti.Syön terveellisesti. T.20:kymppinen

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tunnet oman kehosi ja sen tavat reagoida eri tilanteissa. Ihmiskeho ei ole kone ja siksi myöskin erektion saamisessa tai ylläpitämisessä voi ajoittain ilmetä muutoksia. Kauanko tilannettasi on jatkunut? Onko elämässäsi tapahtunut joitakin suuria muutoksia? Oletko havainnut kuvaamiasi tilanteita myös sooloseksin aikana? Oletteko testanneet, onnistuuko laukeaminen kumppanin kanssa niin, että tyydytät itseäsi hänen katsellessaan? Miten olet voinut painon pudottamisen aikana?
Yleisesti ottaen erektioon voivat vaikuttaa monet eri tekijät. Haittatekijöitä voivat olla esimerkiksi ylipaino, tupakointi, alkoholi ja kannabis sekä muut päihteet, jotkin lääkkeet tai sairaudet. Sinänsä siis mainitsemasi treenaaminen tai terveellinen ruokavalio eivät yleensä ole tilanteen takana, mikäli olet voinut noin muutoin hyvin.
Ei pidä poissulkea myöskään henkisen puolen merkitystä, jota myös viestissäsi hieman sivusit. Muun muassa stressi, väsymys tai pelko epäonnistumisesta voivat vaikuttaa heikentävästi erektiokykyyn. Et avannut kysymyksessäsi sen tarkemmin, millaisista stressiin liittyvistä tekijöistä tai suorituspaineista puhut. Monesti voi käydä kuitenkin esimerkiksi niin, että pelko erektioon liittyvistä ongelmista voi lisätä stressiä ja suorituspaineita, jotka taas voivat aiheuttaa erektioon liittyviä vaikeuksia yhä uudestaan. Syntyy epämukava kierre, joka ikään kuin itse ruokkii itseään.
Onko tilanne vaikuttanut jollakin tavalla suhteeseenne tai omaan itsetuntoosi? Olisi tärkeää jutella avoimesti tilanteesta, sillä puhuminen voi jo hieman auttaa stressin poistamiseen. Voitte myös keskustella, olisiko mahdollista yhdessä löytää jokin juuri teille sopiva keino tilanteen ratkaisemiseksi. Mikäli tilanne on jatkunut jo pidempään, on hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa. Sinua voisi myös hyödyttää muut neuvontapalvelumme, jossa asiaan voitaisiin pureutua hieman syvemmin. Palvelut ovat luottamuksellisia ja halutessanne voitte olla yhteydessä niihin myös kaksin. Toivottavasti tilanteeseen löytyy ratkaisu ja asia ei vaivaa enää jatkossa sinua.
Maija Nieminen