Olen huolestunut siitä, että saatan olla raskaana. Kuukautiseni ovat 12...
Olen huolestunut siitä, että saatan olla raskaana. Kuukautiseni ovat 12 pv myöhässä. Olemme harrastaneet poikaystävän kanssa seksiä viime kuukautisista, jotka olivat helmikuussa asti. Yhdyntä on aina tapahtunut kondomin kanssa, ja olemme käyttäneet sitä oikein. Se ei mennyt rikki. Tiedän riskin olevan pieni, mutta menkkojen myöhästyminen huolettaa. Olen laskenut, että jos olen tullut raskaaksi 1. yhdynnästä, abortti tulisi tehdä viim. toukokuun alussa. En uskalla kertoa vanhemmilleni.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa kuulla, että olette huolehtineet ehkäisystä käyttämällä kondomia kuten sitä tuleekin käyttää. Oikein käytettynä kondomi antaa hyvän suojan raskaudelta.
Kuukautisten epäsäännöllisyys tai poisjäänti voi johtua monesta seikasta, mutta raskauden mahdollisuus on hyvä sulkea pois. Ainoa tapa saada asiaan varmuus on tehdä raskaustesti. Raskaustestejä saa apteekeista ja tavallisista ruokakaupoista ja niiden hinta on noin 5 euron tienoilla. Testin mukana tulee aina käyttöohje. Jos testin tekeminen itsessään jännittää, voi olla hyvä että testiä tehdessä on luotettava ihminen (esimerkiksi kumppani tai kaveri) vähintäänkin puhelimen päässä.
Mikäli kävisi niin, että testi näyttäisi positiivista, seuraava askel olisi varata aika paikalliselle terveysasemalle. Et kerro kysymyksessä ikääsi, mutta terveysaseman ammattilaisten vaitiolovelvollisuus koskee myös alaikäisiä asiakkaita.
Joskus tilanne voi olla sellainen, että vanhemmille kertominen tuntuu hankalalta tai täysin mahdottomalta. Onko elämässäsi tai kumppanisi elämässä ketään luotettavaa aikuista tai ammattilaista, jolle asiasta voisi tarvittaessa jutella? Yksi vaihtoehto voisi olla ottaa yhteyttä meihin lomakkeella, jotta voisimme yhdessä miettiä, että millä tavoin haluat tilanteessa edetä, kenelle asiasta kertoa ja miten. Palvelumme on maksuton ja luottamuksellinen ja saatavissa etäyhteydellä.
Maria Vihlman