Olen huomannut että uutisoidaan virheellisesti että homoseksuaaleilla on isompi riski...
Olen huomannut että uutisoidaan virheellisesti että homoseksuaaleilla on isompi riski sairastua hiviin. Mutta eihän se ole niin, koska kaikki ei anaaliaharrasta, eikö ole niin että homoilla ei ole isompaa riskiä jos anaaliaseksiä ei ole?
Viekin aatellaan että vain yhdyntä on seksiä, ärsyttävää virhe uutisointia 🤔

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että seuraat kriittisesti uutisointia. HI-virus voi tarttua suojaamattomassa seksissä, yhteisten neulojen tai ruiskujen kautta, verikontaktissa sekä raskauden, synnytyksen tai imetyksen aikana. On totta, että suojaamattomassa anaaliyhdynnässä on suurempi riski saada hiv-tartunta kuin esimerkiksi suojaamattomassa emätinyhdynnässä. Periaatteessa, jos ei anaaliseksiä harrasta, myöskin riskit hieman pienenevät, mutteivät silti täysin poistu, jos kuitenkin muuta seksuaalista toimintaa on olemassa. Oleellisinta on, että niin anaaliseksissä, emätinyhdynnässä kuin suuseksissäkin käytettäisiin kondomia tai suuseksisuojaa ja siten vältyttäisiin kaikkien seksitautien mahdollisuudelta.
Mukavaa, että myös pohdit asioita eri näkökulmista. Seksuaalisuus on hyvin laaja käsite ja siksi myös tapoja saada seksuaalista nautintoa on monia. Joillekin yhdynnän eri muodot voivat olla tärkeimmät seikat, toiset taas eivät halua olla yhdynnässä, mutta saavat nautintoa esimerkiksi kosketuksesta ja läheisyydestä. Kaikki eivät myöskään kaipaa kumppania seksuaalisen nautinnon saamiseen, joillakin voi olla hyvä seksielämä esimerkiksi sooloseksin kautta. On ihmisestä itsestään lopulta kiinni, miten haluaa toteuttaa seksuaalisuuttaan tai miten asioista ajattelee. Koska aihe on laaja, voit aina soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa on mahdollista pohtia vielä tarkemmin.
Neuvonnan tiimi