Olen itse toipuva seksiaddikti ja puolisoni on tukenut ja auttanut...
Olen itse toipuva seksiaddikti ja puolisoni on tukenut ja auttanut minua todella merkittävästi koko ajan vaikka tilanne on tietysti ollut hänelle todella raskas ja vaikea. Kysymys kuuluukin, että miten minä toipuvana seksiaddiktina voisin konkreettisesti edistää kumpanini toipumista ja palautumista tästä kaikesta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla toipumisestasi, ja että puolisosi on ollut tukenasi. Hienoa että haluat ottaa kumppanisi huomioon. Elämän ja parisuhteen kriiseistä toipuminen vie oman aikansa, ja luottamuksen rakentaminen voi olla hidasta. Toisaalta kriisin voi nähdä olevan uuden ajan alku, ja teidän on halutessanne mahdollista rakentaa nyt suhdettanne entistä vahvemmaksi ja syvemmäksi.
Voit osoittaa kumppanillesi sanoin ja teoin, että olet sitoutunut teidän suhteeseenne. Tunnistakaa ja hyödyntäkää suhteenne voimavaroja ja vahvistakaa sitä, mikä on hyvää. Puolison tunteiden, huolien ja pelkojen kuunteleminen tekee näkyväksi sen, että arvostat häntä ja olet läsnä. Voit myös kannustaa kumppaniasi itse pitämään nyt erityisen hyvää huolta itsestään tekemällä hänelle mieluisia asioita, syömään, nukkumaan ja liikkumaan itselle sopivalla tavalla ja esimerkiksi harrastamaan jotakin mukavaa sekä näkemään ystäviä, jotta hän saa vahvistettua itseään. Myös hän voi hyötyä terapiasta tai muusta keskusteluavusta ammattilaisen kanssa. Pariterapiassa käyminen voi olla harkitsemisen arvoista, ellette ole sitä jo tehneet. Kumppanin riippuvuuskäyttäytyminen ja sen paljastuminen voi olla raskas ja traumaattinenkin kokemus.
Ihmiset kokevat nämä tilanteet kuitenkin aina yksilöllisesti. Monille tärkeää on läsnäolo, empaattisuus ja kuunteleminen. Oletko esittänyt tämän kysymyksen puolisollesi? Millä tavoin hän toivoo saavansa tukea? Keskustelua on tärkää käydä niin, että molempien tunteet ja ajatukset saavat tulla kuulluksi tasapuolisesti. Molemmilla suhteen osapuolilla on vastuu omista tunteistaan ja omasta toipumisprosesssistaan, joten muistathan, ettet voi tehdä palautumista kumppanisi puolesta, vaikka tukena on hyvä olla.
Antoisia keskusteluja ja paljon voimia toipumiseen, teille molemmille!
Oona Turunen