Olen juuri saanut tietää että mieheni on seksiaddikti. Olen aina...
Olen juuri saanut tietää että mieheni on seksiaddikti. Olen aina tiennyt että hän on kovin seksuaalinen mutta en ole tiennyt että se muodostuisi ongelmaksi. Olemme olleet yhdessä yli 10v ja meillä on lapsia. Olen luullut että meillä on asiat hyvin ja että olemme tavallinen perhe joka elää tavallista pikkulapsiaikaa. Nyt on käynyt ilmi että miehellä on kova tarve itsetyydytykseen ja että hän on ylittänyt rajoja ja kanssakäymistä muiden kanssa on ollut. Miten ihmeessä tällaisesta voi selvitä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tieto kumppanin piilossa olleesta ja suhteen rajoja ylittäneestä seksuaalisesta aktiivisuudesta voi aiheuttaa voimakkaita tunnereaktioita ja herättää huolta suhteen tulevaisuudesta. Kriisistä usein selviää tavalla tai toisella, vaikka tällä hetkellä tilanne voi ymmärrettävästi tuntua epävarmalta.
Keskustelu asiasta yhdessä kumppanin kanssa edesauttaa luottamuksen uudelleen rakentamista ja suhteen päivittämistä. Jos keskustelu kahden kesken on haastavaa, esimerkiksi pariterapeutin tai seksuaaliteraputin vastaanotto voi olla paikka, jossa keskustelu mahdollistuu ohjatusti, ja pääsette käsittelemään tilanteeseen liittyviä tunteita, ajatuksia ja kysymyksiä. Joillakin paikkakunnilla tarjotaan maksutonta pariterapiaa lapsiperheiden vanhemmille.
Jos kyseessä on riippuvuuskäyttäytyminen, eli toiminta, jota ei kykene itse kontroillomaan ja siitä aiheutuu haittaa, voi olla hyvä hakea apua esimerkiksi terapiasta. Monet kokevat myös vertaisavun tärkeäksi. Vertaistukea voi löytää netistä tai erilaisista ryhmistä. Myös kirjallisuudesta voi löytää apua niin parisuhteen kuin riippuvuuskäyttäytymisen hoitoon.
Erityisesti kriisin keskellä on tärkeää pitää huolta omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Lisää arkeesi niitä asioita, jotka kannattelevat sinua, tuovat hyvää oloa ja turvallisuuden tunnetta. Anna itsellesi erityishuomiota ja lempeyttä, jos suinkin se on mahdollista. Jos sinulla on lähipiirissäsi ihmisiä, joille voit luottamuksella avautua, voit pyytää tukea myös heiltä.
Voit halutessasi olla meihin yhteydessä myös puhelimitse tai varaamalla ajan, jotta voimme keskustella tarkemmin tilanteestasi.
Oona Turunen