Olen kohta 16-vuotias ja esinahkani on niin kireä etten ole...
Olen kohta 16-vuotias ja esinahkani on niin kireä etten ole koskaan nähnyt terskaani. Mitä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahan kireys lapsuudessa ja murrosiässä on yleistä, mutta viimeistään murrosiässä, kun penis kasvaa, esinahka myös löystyy ja sitä on helpompi liikutella terskan taakse. Onko sinulla ollut kipua peniksen jäykistyessä? Tuottavatko alapesut sinulle hankaluuksia? Kireää esinahkaa kannattaa venytellä hellävaroen esimerkiksi suihkun tai sooloseksin yhteydessä. Apuna voi käyttää öljyä tai liukuvoidetta. Voit lukea esinahasta ja sen venyttelystä lisää täältä.
Koska olet jo likimain 16-vuotias ja murrosikäsi muutokset ovat jo hyvässä vauhdissa, voi olla hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa jos omatoiminen esinahan säännöllinen venyttely ei ala auttamaan. Ahdasta esinahkaa voidaan tarvittaessa hoitaa lääkärin neuvoin esimerkiksi kortisonivoiteella. Jos asia painaa paljon mieltäsi, kannattaa aina myös jutella jonkun aikuisen kanssa. Mitään hävettävää tai noloa asiassa ei ole, joten voitte vaikka yhdessä varata ajan sinulle tänään, niin ei tarvitse yksin tällaisia asioita pähkäillä. Paljon tsemppiä sinulle jatkoon.
Maija Nieminen