Olen parisuhteessa oleva 34v mies. Minulta on parin vuoden aikana...
Olen parisuhteessa oleva 34v mies. Minulta on parin vuoden aikana kadonnut täysin kiinnostus seksiin. Erektioitakaan ei ole ollut enää aikoihin. Minua se ei haittaa, koska vaimollekaan ei seksi ole ollut tärkeää vuosiin. Hänen mielestä olisi silti hyvä varmistaa, ettei minua vaivaa mikään, kun ei erektioita ole. Elämäntapamme ovat terveelliset kaikin puolin, eikä ole stressiä. Meillä on kymmenvuotiaat kaksospojat. Mielestäni tilanne on oikein hyvä, ja rakastamme toisiamme. Mitä mieltä olette?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että teillä on puolisosi kanssa hyvä ja stressitön tilanne. Parisuhde voi olla oikein hyvä, toimiva ja tyydyttävä ilman seksiä. Vain jos toinen tai kummatkin tuntisivat tilanteen epätyydyttäväksi, seksittömyydestä voisi tulla ongelma. Jos seksi ei kuitenkaan ole kummallekaan osapuolelle tärkeää tai kiinnostavaa, ei sitä tarvitse tehdä. Monelle esimerkiksi yhteinen perhe, rakkaudellinen arki sekä muu yhteinen tekeminen voivat mennä seksin edelle. Tiedätte itse parhaiten, mikä tekee teidät tyytyväisiksi.
On tavallista, että kiinnostusta seksiin ei ole. Jokaisella on oikeus olla kiinnostumatta seksistä. Erektioiden loppuminen on asia, joka kuitenkin on tärkeää tutkituttaa käymällä lääkärillä terveystarkastuksessa tai testosteronitasojen mittauksessa. Erektio kertoo peniksen normaalista toiminnasta ja toimivasta verenkierrosta. Ovatko erektiot täysin loppuneet, mukaan lukien aamun heräämisvaiheen erektiot? Joskus erektion loppuminen kokonaan voi viitata sairauteen tai testosteronitasojen vajaukseen. Matala testosteronitaso taas voi vähentää kiinnostusta seksiin. Myös mahdollinen lääkitys voi vaikuttaa erektioon ja seksuaalisuuteen.
Vaikka seksi ei olisikaan itselle tärkeää, omasta terveydestä kannattaa silti huolehtia, mukaanlukien seksuaaliterveys.
Oona Turunen