Olen pohtinut, mikä selittäisi, että jotkut raiskauksen uhrit ovat fyysisesti...
Olen pohtinut, mikä selittäisi, että jotkut raiskauksen uhrit ovat fyysisesti kiihottuneet tilanteessa (jopa orgasmiin asti)? Onko se jokin kehon automaattinen tapa reagoida uhkaan? En siis kysy siksi, että minä tai kukaan tuttuni olisi ollut raiskattu, olen vain kuullut, että kiihottuminen on joskus mahdollista.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Kiihottumista ja orgasmia säätelee kehossa autonominen eli tahdosta riippumaton hermosto. Fysiologinen kiihottumisreaktio voi syntyä sekä sellaisessa tilanteessa, jossa seksuaalinen toiminta on haluttua ja suostumuksellista että sellaisessa tilanteessa, jossa seksuaalinen toiminta on rajoja rikkovaa ja vastentahtoista. Jälkimmäisessä tapauksessa kiihottumista ja orgasmia voisi ajatella refleksinä: refleksi toimii kun tiettyjä kehon kohtia koskettaa tietyllä tavoin, halusi tai ei.
Kiihottumisreaktio vastentahtoisen seksin aikana ei ole harvinainen ilmiö. Oman kehon kiihotusreaktio tilanteessa, jossa rajoja rikotaan, voi olla monelle hämmentävä ja jopa häpeää herättävä kokemus. Hämmennystä ja häpeää voi kuitenkin lievittää tieto siitä, että siihen kiihottuuko oma keho vastentahtoisen seksin aikana, ei voi millään tavoin itse vaikuttaa.
Seksuaalisen kiihottumisreaktion tai orgasmin esiintyminen tilanteessa, jossa rajoja rikotaan ei myöskään millään tavoin merkitse suostumusta. Tällaisessa uhkaavassa tilanteessa keho ja mieli toimivat omalakisesti. Kaikkien kehon ja mielen reaktioiden pyrkimyksenä on suojata kehoa ja mahdollistaa poispääsy tilanteesta mahdollisimman vähin vaurioin.
Maria Vihlman