Olen seurustellut kohta vuoden poikaystäväni kanssa, ja olen ollut tyytyväinen...
Olen seurustellut kohta vuoden poikaystäväni kanssa, ja olen ollut tyytyväinen seksielämäämme. Viimeaikoina olen kuitenkin huomannut kaipaavani seksiin yhdyntää, jota meillä on ollut toistaiseksi hyvin vähän. Poikaystävälläni on kireä esinahka, vaikka sitä on operoitu jo kerran, ja se tuo haasteita yhdynnässä ja muussa seksissä. Koen myöskin omat seksitaitoni huonoiksi, kun poikaystäväni ei ole tullut kertaakaan seksin aikana. Mikä avuksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että olet löytänyt elämääsi jonkun erityisen henkilön ja olet ollut tyytyväinen seksielämäänne. Kuten olettekin huomanneet, seksi voi kattaa paljon muitakin asioita kuin yhdynnän. On silti ymmärrettävää, jos tuntuu siltä, että myös yhdynnät voisivat kuulua seksiinne. Oletteko pystyneet juttelemaan toiveistasi tai poikaystäväsi toiveista? Olisi hyvä keskustella siitä, mistä tykkää ja mitä toivoisi lisää seksielämäänsä. Olisi tärkeää, että keskustelun pystyisi toteuttamaan positiivisessa hengessä keskittyen jo olemassa oleviin hyviin puoliin ja niiden kautta siirtyen omiin toiveisiin tai pelkoihin.
Hyvä kuulla, että poikaystäväsi on saanut apua ahtaaseen esinahkaan. Onko leikkauksesta jo kauan aikaa? Laukeamisvaikeuksiin ei välttämättä ole yhtä selvää syytä vaan niiden taustalla voi olla niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin tekijöitä. Esinahan kireys voi tuottaa esimerkiksi kipua seksin aikana ja siten myös vaikeuttaa laukeamista. Esinahan operoimisen jälkeenkin saattaa joillakin ilmetä arpikudoksen kireyttä, joka voi vaikuttaa seksielämään. Leikkauksen jälkeen voi joillakin alkaa ilmetä tunnottomuutta, joka taas saattaa aiheuttaa laukeamisvaikeuksia. Psyykkisellä tasolla mietittäessä voi olla montakin eri seikkaa, jotka vaikeuttavat seksielämää, mutta joissakin tapauksissa esimerkiksi aiemmin koettu kipu tai epäonnistuminen laukeamisen tms. suhteen voi aiheuttaa seuraavalla kerralla pelkoa, jolloin nautinnon saaminen voi olla vaikeaa. Tämä taas saattaa synnyttää uudestaan kokemuksen esimerkiksi epäonnistumisesta.
On ihan ymmärrettävää, että alkaa kyseenalaistaa omat seksitaitonsa ym. seikat, mikäli toinen ei laukea. Laukeamisvaikeudet eivät kuitenkaan kerro kenenkään seksitaidoista, eivätkä ne ole sen enempää sinun kuin poikaystäväsikään syytä. Monesti vain näistä aiheista ei puhuta ja saattaa tuntua siltä, että on ainoa ihminen maailmassa, jolle näin käy. Onnistuuko poikaystävältäsi laukeaminen itsetyydytyksen tai käsillä tapahtuvan hyväilyn aikana? Esinahka operoidaan yleensä ympärileikkaamalla, jolloin on hyvä muistaa runsas vesi- tai öljypohjaisen liukasteen käyttö, sillä liukuvoide lisää tuntoherkkyyttä ja vähentää hankausta. Hyvä olisi myös pitää mielessä, että ejakulaatio ei ole sama asia kuin orgasmi, sillä mies pystyy saamaan orgasmin ilman ejakulaatiotakin ja päinvastoin. Tärkeää olisi, että seksi tuntuisi nautinnolliselta ja suorituspaineettomalta.
Mikäli leikkaus ei sujunut toivotunlaisesti tai jäljellä on kiristystä tai kipua tuottava arpi, olisi poikaystäväsi hyvä käydä vielä uudestaan lääkärissä, joka voi neuvoa sitten tarkempia hoitomuotoja. Miten suhteenne voi tällä hetkellä? On hienoa kuulla, että olet pysynyt poikaystäväsi rinnalla ja ilmeisesti tukenutkin häntä näinä aikoina. Koska tilanne voi käydä molempien (seksuaalisen) itsetunnon päälle, voisi teitä hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa voidaan käsitellä vielä tarkemmin. Halutessanne voitte myös varata ajan seksuaalineuvojan tapaamiseen, jos siltä tuntuu. Yhteystiedot löydätte täältä. Toivottavasti löydätte jonkin teille sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää teille.
Maija Nieminen