Olen siis 14 vuotias tyttö ja mulla on ollut kuukautiset...
Olen siis 14 vuotias tyttö ja mulla on ollut kuukautiset nyt jo noin puoli vuotta ja käytän normaalisti tamponeita. No tänä aamuna kun olin vaihtamassa tamponia iha normaalisti (applikaattorin avulla), työnsin uuden sisään mutta vähän sen jälkeen huomasin etten löydä tamponia narua mistään, katsoin häpyhuulieni välistä mutta sitä ei ollut. Onko siis mahdollista, että tamponia on ollut viallinen eikä siinä ollut narua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pääasiassa tamponit ovat tasalaatuisia ja niistä pitäisi löytyä naru, joka mahdollistaa tamponin poistamisen helposti emättimestä. Voisiko naru jäädä hieman ryttyyn niin, ettei se pilkota heti häpyhuulten välistä? Sinänsä tuotannossa voi tapahtua jonkinlaisia vikatilanteita, jolloin naru voi puuttua. Tämä ei ole yleistä, mutta periaatteessa ei mahdotontakaan. Tamponia vaihtaessa kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa, onko paketin muissa tamponeissa narua, vai onko kyseessä jokin isompi virhe, josta olisi hyvä informoida valmistajalle.
Mikäli narua ei löydy, ei kannata silti olla huolissaan. Emätin on putkimainen, 6-12 cm pitkä elin, joten tamponi ei voi kadota sisälle. Parhaiten tamponin saa poistettua silloin, kun se on läpimärkä. Pese kädet ennen alapäähän koskemista ja asetu kyykkyasentoon. Yritä olla mahdollisimman rennosti ja ponnistaa hieman samalla tavalla kuin ulostaessa. Näin tamponi on helpompi vetää ulos sormien avulla. Jos tamponin poistaminen ei onnistu itse, on tärkeää varata aika heti terveydenhoitajan luota, sillä samaa tamponia ei saisi käyttää 8 tuntia kauempaa. Terveydenhoitaja osaa ratkaista asian yleensä muutamassa minuutissa ja tilannetta ei ole syytä hävetä. Toivottavasti asiaa ratkeaa pian parhain päin.
Maija Nieminen