Hormonaalisen ehkäisyn lopettamisesta puhuminen puolisolle
Olen syönyt jo kauan e-pillereitä ja tahtoisin jättää ne pois ja oppia luonnollisen kiertoni. Asun avoliitossa tällä hetkellä. Minua jännittää kertoa puolisolle,että tahtoisin lopettaa e-pillerit ja siirtyä esimerkiksi kondomin käyttöön. Miten voisin ottaa tämän asian esille? Miksi jännittää?
Pelottaa, että hän jotenkin säikähtää,että pamahdan heti paksuksi. Enkä tiedä mitä mieltä hän on kondomista.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Uudenlaisesta elämänvaiheesta kertominen saattaa jännittää. On hyvä muistaa, että kaikki mielessä pyörivät huolet eivät ole totta. Saattaa olla, että puolisosi suhtautuu asiaan ymmärtäväisesti. Kuten itsekin jo kysymyksessäsi toit ilmi, tilanteen puheeksi ottamisessa voi kuitenkin jännittää esimerkiksi toisen reaktio kondomin käytön tai raskaaksi tulemisen suhteen. Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään, mutta yhdessä on mahdollista keksiä jokin teille sopiva keino toteuttaa seksuaalisuuttanne.
Sinulla on oikeus päättää kehostasi ja e-pillerien jättämisestä. Tilanteen voi ottaa puheeksi silloin, kun molemmilla on rauhallinen ja hyvä hetki keskustella asioista. Jos aloittaminen tuntuu hankalalta, voit yrittää ottaa tilanteen puheeksi esimerkiksi jonkin videon, lehtijutun tai mainoksen kautta. Puolisolleen voi kertoa, että sinua kiinnostaisi oppia tuntemaan luonnollinen kiertosi, joten haluaisit jättää hormonaalisen ehkäisyn pois. Tilanteen ei tarvitse tarkoittaa seksielämän loppumista tai perheen perustamista, sillä olet ajatellut, että voisitte harrastaa seksiä edelleen kondomin tai suuseksisuojan avulla. Jos puolisosi ei halua käyttää kondomia, on tarvittaessa mahdollista kokeilla myös ns. naisten kondomia, joka asetetaan emättimeen.
Löydät varmasti oikeat sanat sopivalla hetkellä. Halutessasi voit vielä tulla juttelemaan asiasta neuvontapuhelimeen, mikäli puheeksi ottaminen huolettaa edelleen. Meihin saa olla jatkossakin yhteydessä joko yksin tai puolison kanssa. Yhteystietomme löytyvät tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi