Olen vasta aloittanut seksi elämän ja kaikki on sujunut hyvin...
Olen vasta aloittanut seksi elämän ja kaikki on sujunut hyvin ja olemme käyttäneet joka kerralla kondomia mutta nyt kahden viimeisen kerran jälkeen on ilmennyt kutinaa alapäässä, ekalla kerralla ei kovin pahaa mutta nyt toisella kerralla on jo pahempaa. Alapäähäni on ilmestynyt punaisia kutisevia näppylöitä ja kutina on ihan hirveä eilen oli myös vähän turvotusta. En tiedä yhtään mistä voisi johtua. Kumiallergiasta? Alapääni nuolemisesta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Netin välityksellä on hankala sanoa, mistä on kyse, joten olisi hyvä käydä terveydenhoitajalla tai lääkärissä arvioimassa tilanne. Kutinalle ja turvotukselle voi olla monia syitä. Alapään herkät limakalvot voivat olla esimerkiksi ärtyneet seksistä tai kyse voi olla tulehduksesta.
Seksitaudit ja esimerkiksi herpes voivat tarttua myös suuseksissä, joten jos suuseksissä ei ole ollut suojausta, on hyvä käydä testeissä. Saat lääkäriltä lähetteen tai voit mennä oman paikkakuntasi sukupuolitautien poliklinikalle. Seksitaudit ovat hyvin yleisiä ja ne on helppo hoitaa.
Hienoa kuulla, että seksi on muuten sujunut kivasti ja olette käyttäneet kondomia. Kondomin kanssa voi olla hyvä käyttää liukuvoidetta, se voi ehkäistä mahdollista ärsytystä. Toivottavasti syy oireisiin löytyy pian.
Oona Turunen