Olenko addiktuoitunut runkkaamiseen?
Olenko addiktuoitunut runkkaamiseen? Työpäivän jälkeen kotio tultua, menen makoilemaan ja runkkaan välillä laukeamiseen asti ja välillä lopetan ennen laukeamista. Välttämättä en ole edes kiihottunut, kunnes alan runkkaa. Onko tämä huono tapa? Jos on menoja niin pystyn hoitamaan menot. Mutta jos ei ole mitään,niin monesti tulee runkattua. Välillä jopa jokapäivä töiden jälkeen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Runkkaamisessa ei ole mitään pahaa ja moni muukin sitä harrastaa. Erilaiset runkkaamistavat ovat myös sallittuja ja joskus voi runkata laukeamiseen asti ja toisinaan taas lopettaa aiemmin.
Addiktiolla tarkoitetaan tyypillisesti sellaista pakonomaista toimintaa, joka vaikuttaa kielteisellä tavalla elämän eri osa-alueisiin, kuten työelämään, ihmissuhteisiin, nukkumiseen tai muuhun arkeen. Jokapäiväinenkään runkkaaminen ei välttämättä tarkoita, että kyseessä olisi addiktio.
Runkkaaminen voi olla mukavaa ajanvietettä ja runkkaaminen voi myös poistaa stressiä. Addiktiot toimivat usein selviytymiskeinona ja niillä saatetaan pyrkiä piilottamaan kielteiset asiat elämässä ja etsiä nopeaa helpotusta omaan oloon. On hyvä pohtia omaa seksuaalikäyttäytymistään ja miettiä, miksi ja millaisissa tilanteissa alkaa runkkaamaan. Jos tuntuu, että runkkaaminen on pakonomaista, voi olla hyvä pitää pientä taukoa ja pyrkiä käyttämään aikaa johonkin muuhun tekemiseen, joka tuo iloa itselle. Koetko nautintoa runkkaamisen aikana tai sen jälkeen? Aiheuttaako tilanne sinulle häpeää? Pakonomaisessa seksikäyttäytymisessä runkkaaminen ei välttämättä tuota enää nautintoa ja ihminen saattaa kokea häpeää ja epäonnistumisen tunteita runkattuaan.
Mikäli runkkaaminen tuo sinulle iloa ja ei vaikuta arkeesi negatiivisella tavalla, voi runkkaamista jatkaa, jos siltä tuntuu. Runkkaamisesta on myös sallittua pitää halutessaan pientä taukoa ja kuulostella, millaisia tuntemuksia ja ajatuksia itsessä herää tauon aikana. Lisätietoa addiktoituneesta seksuaalikäyttäytymisestä saat täältä. Jos haluat, olet tervetullut juttelemaan kokemuksistasi ja ajatuksistasi myös neuvontapuhelimeen, jossa meidän on mahdollista käsitellä tilannettasi paremmin. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi