Olenko jälkeen jäänyt, kun olen jo 19, enkä ole koskaan...
Olenko jälkeen jäänyt, kun olen jo 19, enkä ole koskaan runkannut? Minua hävettää pieni pippeli. Se on jäykkänä vain 11 cm. Kannattaako enää runkata? Miten sitä pitäisi tehdä? Neuvokaa minua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Runkkaamattomuus ei tee kenestäkään outoa. On jokaisen oma valinta, haluaako runkata vai ei. Runkkaamisen voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa, eli tilanteessasi ei ole liian myöhäistä kokeilla runkkaamista, jos siltä tuntuu.  Mitään yhtä oikeaa tapaa runkata ei ole, vaan jokainen voi kosketella kehonsa osia tai sukuelintensä aluetta sillä tavoin, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Runkkaamiseen ei ole myöskään mitään kokovaatimuksia, pääasia on, että tilanne on miellyttävä ja toiminta tuntuu nautinnolliselta. Tähän sooloseksiä käsittelevään artikkeliin on koottu muutamia eri tapoja, miten runkkaamista voi harrastaa.
Ikävää kuulla, että kannat häpeää pippelisi koosta. Moni muukin vertailee itseään toisiin ja miettii, riittääkö itse sellaisenaan. Mitoiltasi olet aivan tavallisesti kehittynyt ja sinulla ei ole syytä olla huolissasi. Koetko, että häpeän tunne liittyy vain pippelin kokoon vai onko tilanne kokonaisvaltaisempi? Onko tilanteesi ollut aina samanlainen vai onko jokin tietty seikka saanut sinut kokemaan näin? Tuntuuko sinusta, että asia on kuitenkin ihan OK sinulle vai onko häpeä vienyt sinulta jotakin pois elämästäsi?
Häpeän tunne voi tuntua raskaalta kantaa ja siksi voit halutessasi soittaa neuvontapuhelimeemme ja juttelemalla kanssamme keventää sydäntäsi. Kanssamme voi puhua luottamuksellisesti ja avoimesti. Meihin voi olla yhteydessä myös muihin seksuaalisuuden teemoihin liittyen, jos sinulle heräsi vielä uusia kysymyksiä. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi