Olin itse ehkä n. 9-10 v ja sisarukseni suunnilleen 4...
Olin itse ehkä n. 9-10 v ja sisarukseni suunnilleen 4 v. Leikimme leikkiä missä silittelimme toisiamme vaatteiden päältä silmät kiinni ja yritimme arvailla kehon osia samalla. Silitykset sivusivat myös takapuolta ja alavatsaa/alapäätä. En tarkalleen muista tilannetta, mutta muistan että tilanne tuntui jännittävältä ja kielletyltäkin. Kumpikin oli tässä leikissä vapaaehtoisena ja tämä oli ainoa kerta kun tällaista leikkiä leikimme. Olenko toiminut väärin, koska olen vanhempi, olenko ahdistelija?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsi on luontaisesti kiinnostunut omasta ja toisten kehoista eikä tässä ole mitään pahaa. Kyseisiä leikkejä kutsutaan lääkärileikeiksi ja niitä ovat leikkineet monet muutkin lapset. Leikkien kautta lapsi oppii hahmottamaan omaa kehoaan ja rajojaan.
Hyvä kuulla, että olitte molemmat leikissä mukana vapaaehtoisesti. On tärkeää suhteuttaa omat kokemuksensa lapsen maailmankuvaan. Erilaisiin tutkimusleikkeihin ryhdytään aina niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka lapsi sillä hetkellä omaa. Tapahtunut ei tee sinusta ahdistelijaa ja voit olla rauhassa tilanteesi suhteen.
Toivottavasti sinulla on jo parempi olo. Mikäli asia vaivaa sinua, on tärkeää ottaa asia puheeksi ammattilaisen kanssa. Huolien kanssa on ikävää elää, joten olethan rohkeasti yhteydessä neuvontapuhelimeen, jos kaipaat perusteellisempaa keskustelua asian pohjalta. Autamme mielellämme sinua uudestaankin.
Neuvonnan tiimi