Olin tyttökaverini kanssa yhdynnässä ja huomasimme kondoomin puhkenneen yhdynnän jälkee....
Olin tyttökaverini kanssa yhdynnässä ja huomasimme kondoomin puhkenneen yhdynnän jälkee. Ja juuri sinä päivänä oli arvioitu ovulaatio. Haimme tunnin sisällä jälkiehkäisypillerin, mutta jäi pelottamaan että toimiiko se jos ovulaatio oli juuri menossa?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Hormonaalisen jälkiehkäisyn teho perustuu ovulaation viivästyttämiseen. Jälkiehkäisyvalmiste on tärkeä ottaa mahdollisimman pian suojaamattoman seksin jälkeen. Näin olette hienosti tehneetkin.
Mikäli ovulaatiota ei ole ehtinyt tapahtua, jälkiehkäisyn teho on ohjeen mukaisesti käytettynä hyvä. Jos ovulaatio on kuitenkin juuri ehtinyt tapahtua, jälkiehkäisy ei poista raskaaksi tulemisen mahdollisuutta.
Jos kuukautiset ovat jälkiehkäisyn käytön jälkeen myöhässä tai vuoto on erilaista aiempaan verrattuna, on tärkeää tehdä raskaustesti. Toisinaan kuukautisia muistuttavaa vuotoa esiintyy raskauden alkamisen jälkeenkin, joten varmin toimintatapa on tehdä raskaustesti joka tapauksessa muutama viikko jälkiehkäisyn käytöstä. Lisätukea tilanteeseenne saatte esimerkiksi omalta terveysasemaltanne. Myös neuvontapuhelimeemme voi soittaa sen päivystysaikana.
Maria Vihlman