Oma seksikumppanien määrä tuntuu epämukavalta
Mulle kertyi parin vuoden aikana monta seksikumppania, yhden yön juttuja ja kevyitä fwb-tyyppisiä juttuja. Tuntuu epämukavalta ajatella, että mulla on ollut enemmän seksikumppaneita kuin monella muulla naisella. Lisäksi ahdistaa se ajatus, että tuoreen kumppanin mielipide musta voisi muuttua, jos hän tietäisi seksihistoriastani. Oon kertonut vain, että seksikumppaneita on ollut useampi ja ilman parisuhdetta. Pelkään, että joskus vahingossa esim. humalassa avaudun aiheesta enemmän kuin haluaisin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisella on omanlaisensa seksuaalihistoria. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä todennäköisempää, että ennen nykyistä kumppania on saattanut olla myös muita seksikokemuksia. Joskus oma menneisyys voi hävettää, vaikka varsinaista syytä ei välttämättä olisikaan. Olet elänyt tuolloin sellaista elämää, joka on itsestäsi tuntunut juuri siinä hetkessä oikealta ja sopivalta tavalta elää. On täysin sallittua harrastaa seksiä useiden kumppaneiden kanssa. Se on hyvä tapa oppia omasta seksuaalisuudesta.
Hienoa kuulla, että olette jollakin tasolla pystyneet puhumaan seksuaalihistoriastanne. Onko jokin tietty seikka, joka on saanut sinut nyt katumaan tai häpeämään omaa seksihistoriaasi? Onko kumppanillasi erityyppinen tausta tai maailmankatsomus kuin sinulla? Vaikuttavatko tunteesi jollakin tavalla seksuaalisuuteesi, parisuhteeseesi tai muihin ihmissuhteisiin? Itseään ei kannata vertailla toisiin. Joillakin naisilla on ollut enemmän kumppaneita, toisilla ei välttämättä yhtään. Seksikumppaneiden määrä ei määrittele arvoasi ihmisenä tai kumppanina.
Kumppanin kanssa kannattaa vielä jutella asiasta, jos koet tilanteen ahdistavan sinua. On hyvin yksilöllistä, miten kukakin asiaan suhtautuu. Saattaa olla, että hänelläkin on samantyyppisiä kokemuksia menneisyydessään. Kumppanille voi avautua asiasta sen verran, mikä kyseisellä hetkellä tuntuu sopivalta. Omaa oloaan voi vaikeissa tilanteissa helpottaa esimerkiksi kirjoittamalla tunteitaan päiväkirjaan, lähtemällä ulkoilemaan tai kuuntelemalla musiikkia. Myös itsemyötätuntoisesta ajattelutavasta on varmasti hyötyä. Joskus oma näkemys itsestä voi olla ankarampi verrattuna muiden näkemyksiin. Jos arvomaailmanne ja kiinnostuksen kohteenne muutoin tuntuvat sopivan yhteen, ei kumppanisi mielipide välttämättä muutu sinusta.
Mikäli sinusta tuntuu, että tilanne ahdistaa edelleen ja kaipaisit tukea tunteiden käsittelemiseen, on sinun aina mahdollista kääntyä uudestaan meidän puoleemme. Yhteystietomme saat täältä. Palveluihin voi tarvittaessa hakeutua myös yhdessä.
Neuvonnan tiimi