Oman elämän vertaileminen muiden ihmisten saavutuksiin
Voiko vaihdella haluttomuus/uupumus olo? Aina, kun yritän olla ehjä tai saavuttaa oli sitten kyseessä (työ etsimistä, ihmisen kanssa läsnäoloa, keskustelua naisten kanssa, vahtia omaa ”nofap”, uusien harrastuksen/projektien löytämistä ja nolla-aika liialinen vältäminen ja haave parisuhteesta) niin jäävät jumiin ja aiheutavat kateutta ja Itseinhoa, koska tuntuu, että aina täytyy olla jännitävä elämä, jossa muiden ihmisen huomio olisi minussa. Miten pystyy ajattella omia saavutuksia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista tuntea uupunutta oloa silloin, kun miettii omaa elämäänsä ja valintojaan. Tämä on inhimillistä ja tällaista voi tapahtua kenelle tahansa. Yleensä kuvaamistasi tunteista ei ole haittaa, jos ne eivät kestä pitkään. Haitalliseksi tilanne muuttuu silloin, jos omat tunteet rajoittavat jokapäiväistä elämää ja ihminen menettää toimintakykyään niiden seurauksena.
Jotkut voivat kokea kateutta tai itseinhoa esimerkiksi lähipiirin tai sosiaalisen median vaikutuksen takia. Jokaisella on kuitenkin lupa elää omaa elämäänsä itselle sopivalla tavalla, eikä kaikkien elämä mene samalla kaavalla. Joillakin voi mennä hieman kauemmin työn, parisuhteen tai harrastuksen löytämiseen. Tässä ei ole mitään outoa. Masturboinnissakaan ei ole mitään pahaa, jos se tuntuu itselle sopivalta asialta. On kuitenkin sallittua myös olla masturboimatta, jos se ei itselle sovi. Omaa ajattelutapaansa voi työstää niin, että pyrkii miettimään niitä asioita ja taitoja, joita itsellä jo on olemassa sen sijaan, että miettii omia puutteitaan. Joitakin voi auttaa näiden taitojen tai arjen pienten onnistumisten kirjaaminen paperille. Myös kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen tuo esiin oman elämän kiitollisuuden aiheet. Vertaileminen toisiin on turhaa, sillä jokaisen elämä on joskus hankalaa ja ikäviä tunteita voi syntyä niillekin, joilla näyttää menevän hyvin. Olet arvokas ihminen ja riität juuri sellaisena kuin olet.
Keskustelu itselle tärkeiden ihmisten kanssa saattaa auttaa. Lisäksi jutteleminen ammattilaisen kanssa monesti helpottaa omien tunteiden ja elämäntilanteen käsittelyssä. Voit hakea neuvoja ja apua uupumukseen lääkäriltä ja psykologilta. Myös ihmissuhteista ja omista tunteistaan on lupa puhua heidän kanssaan. Mikäli haluaisit keskustella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, osaa seksuaalineuvoja tai seksuaaliterapeutti auttaa sinua tarkemmin. Halutessasi voit soittaa esimerkiksi neuvontapuhelimeemme, jonka yhteystiedot saat täältä. Lisäksi voit tarvittaessa tutustua Mielenterveystalon omahoito-ohjelmiin, jotka löydät täältä ja täältä.
Neuvonnan tiimi