Ongelmana on miehen vaikeus saada orgasmia seksin aikana (ja ajoittainen...
Ongelmana on miehen vaikeus saada orgasmia seksin aikana (ja ajoittainen erektion katoaminen) joka aiheuttaa riittämättömyyden, epäonnistumisen ja häpeän tunteita myös miehelle mutta erityisesti minulle. Ongelma ei rajoitu pelkästään yhdyntöihin (mies ei siis ole koskaan saanut orgasmia yhdynnöissä) vaan myös muuhun seksiin. Onnistumisen hetket ovat hyvin harvassa ja tuntuvat ”pakottamiselta”. Puhumme asiasta hyvässä hengessä, mutta negatiiviset tunteet varjostavat seksiä. Mikä neuvoksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Orgasmivaikeudet ovat yleisiä kaikilla sukupuolilla ja niiden taustalla on hyvin moninaisia syitä. Usein puhutaan enemmän naisten orgasmivaikeuksista, mutta myös miehillä on vaikeuksia kiihottua, laueta ja saada orgasmia. Ajoittainen erektion katoaminen on normaalia ja sitä tapahtuu kaikille joskus.
Riittämättömyyden, epäonnistumisen ja häpeän tunteet ovat erittäin tavallisia näissä tilanteissa, kuten elämässä muutenkin. Näiden hankalien tunteiden vuoksi seksistä voi kehkeytyä suhteessa ikävä asia, jota tilanteen pitkään jatkuessa saattaa alkaa välttelemään, sillä meidän ihmisten on usein melko vaikeaa sietää haastavia ja kipeitä tunteita – tämä on aivan inhimillistä ja ymmärrettävää. Hienoa, että te olette kuitenkin puhuneet asiasta ja lähteneet hakemaan neuvoa tilanteeseen. Apua löytyy ja tilannetta on mahdollista lähteä purkamaan.
Kiihottumisreaktio ja orgasmi on hyvin herkkä erilaisille tilannetekijöille. Tavallisimpia häiriötekijöitä seksitilanteessa ovat paineet, stressi, jännitys ja omat mielen sisäiset ajatukset, kuten esimerkiksi huoli suoriutumisesta, pelko peniksen pehmenemisestä, epävarmuus kumppanin tyytyväisyydestä tai nautinnosta. Muita häiriötekijöitä voi tulla ympäristöstä tai aikataulusta. Taustalla voi joissakin tapauksissa olla myös jokin terveydentilaan liittyvä seikka kuten lääkitys (esim. mielialalääkkeet) tai päihdyttävien aineiden, esimerkiksi alkoholinkäytön vaikutus.
Oletteko puhuneet kumppanisi kanssa minkälaisia ajatuksia seksin aikana mieleen tulee? Jos ajatukset ovat kovin kielteisiä tai huolentäyttämiä, on ymmärrettävää, että seksistä on hankalaa nauttia. Toisaalta orgasmittomuus tai erektion loppuminen ei aina suoraan tarkoita, etteikö seksistä silti nauttisi.
Jos seksiä on alkanut varjostamaan negatiiviset tunteet, olisi hyvä käydä keskustelua noista tunteista, ilman syyllisen etsimistä, mahdollisimman lempeästi, kunnioittavaan ja myötätuntoiseen sävyyn. Todella hienoa kuulla, että rohkeasti olettekin puhuneet yhdessä hyvässä hengessä. Jos tuntuu, että olette jumissa asian kanssa, suosittelen kääntymään seksuaalineuvojan puoleen. Meihin voi olla yhteydessä ja varata keskusteluajan tällä ajavarauslomakkeella. Näin nettineuvonnan välityksellä on hankalaa antaa tämän yksityskohtaisempia neuvoja. Olkaa rohkeasti yhteydessä, jotta voimme tarkemmin keskustella tilanteestanne.
Oona Turunen