Onko haitallista kokea ja nähdä seksuaalirikolliset ihmisinä?
Olen tehnyt pitkän uran poliisina, uran aikana tuli paljon otettua kiinni sekä kuulusteltua seksuaalirikollisia/epäiltyjä. Jotenkin outoa että tunnen myös empatiaa heitä kohtaan, he ovat usein todella pahoja asioita kokenut ja tavallaan jopa ymmärrän että se voi johtaa rikokseen. En hyväksy tekoja mutta uralla olen nähnyt heidän mahtavan kuntoutuksenkin, nykyään toimin vanginvartijana ja uusijarikollisista vähiten on seksuaalirikollisia.
Onko haitallista kokea ja nähdä seksuaalirikolliset ihmise

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On arvokasta osata pohtia asioita eri näkökulmista ja havaita, että asiat eivät ole mustavalkoisia. Vaikuttaa siltä, ettet ole työssäsi kyynistynyt, vaan pikemminkin jalostunut kohdatessasi vuosien varrella erilaisia ihmisiä ja kuullessasi heidän elämäntarinoitaan. Kuullessasi rikoksen tehneiden/epäiltyjen henkilöhistoriasta, ymmärryksesi heitä kohtaan on lisääntynyt. Tämä on hieno asia.
Jokaisella henkilöllä on ihmisarvo, rikollisista teoista huolimatta. Jokaisella henkilöllä on myös oikeus omaan mielipiteeseensä. Ei ole mitenkään haitallista kokea ja nähdä seksuaalirikolliset ihmisinä. Päinvastoin, ihmisläheisessä työssä on hyvä ja olennainen asia nähdä aina mahdollisuus muutokseen. Mahdollisuus muutokseen asuu ihmisessä itsessään ja ammattilaisena voi kannustaa muutosta tapahtuvaksi asiallisella ja inhimillisellä käytöksellä toista ihmistä kohtaan.
Miltä sinusta itsestäsi tuntuu oma näkökulmasi? Onko jokin tietty seikka saanut sinut pohtimaan asiaa juuri nyt? Onko asia vaikuttanut jollakin tavalla ammatillisuuteesi? Aihepiirin voi ottaa esiin omassa työyhteisössään ja keskustella muiden näkemyksistä ja kokemuksista aiheeseen liittyen. Todennäköisesti löytyy muitakin ihmisiä, jotka näkevät asiat samalla tavalla kanssasi. Jos sinusta tuntuu siltä, saa keskustelua jatkaa myös neuvontapuhelimessamme, johon olet lämpimästi tervetullut juttelemaan.
Neuvonnan tiimi