Onko ihmiselle haittaa, kun hän joutuu elämään ilman fyysistä läheisyyttä?
Onko ihmiselle mitä haittaa, kun hän joutuu elämään koko elämänsä ilman fyysistä läheisyyttä? Olen 42v mies, joka ei ole saanut tuntea toisen ihmisen kosketusta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisiä on erilaisia ja siksi myös tarve läheisyyteen vaihtelee henkilöittäin. On olemassa ihmisiä, jotka eivät kaipaa fyysistä läheisyyttä tai kosketusta. Tällaisissa tilanteissa ei ole välttämättä haittaa, vaikka henkilö eläisi koko elämänsä ilman läheisyyttä. Monet kuitenkin kaipaavat myönteistä kosketusta ja läheisyyttä toiselta ihmiseltä. Mikäli kokee jäävänsä vaille kosketusta, voi tilanne vaikuttaa omaan fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin.
Viestisi perusteella vaikuttaa siltä, että toivoisit saavasi kosketusta ja läheisyyttä toiselta ihmiseltä. Tämä on inhimillinen toive, johon moni muukin voi samastua. Millaisesta kosketuksesta tai läheisyydestä haaveilet? Kaipaatko fyysistä läheisyyttä romanttisessa tai seksuaalisessa mielessä vai tarkoititko mitä tahansa muutakin läheisyyttä? Kaikenlainen positiivinen kosketus ja läheisyys edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Suhteen ei siis ole pakko olla romanttinen tai seksuaalinen, jotta toisen läheisyys ja kosketus toisi mielihyvää. Myös sukulaisten, tuttavien tai eläinten läsnäolo voi joillekin tuoda apua läheisyyden kaipuuseen.
On olemassa runsaasti ihmisiä, jotka elävät tahtomattaan samanlaisessa tilanteessa kanssasi. Kosketuskulttuurimme on erilainen kuin jossain päin maailmaa. Siksi toista ihmistä lähestyminen omine toiveineen ja tarpeineen voi tuntua vaikealta. Olisiko sinulla ketään, jolle voisit avautua tilanteestasi? Puhuminen ja myötätuntoinen kohtaaminen toisen kanssa voi tuoda hyvää mieltä ja saada olotilan paremmaksi. Jos et kaipaa seksuaalista kosketusta, voi esimerkiksi parturissa tai hierojalla käyminen tuoda kaivattua kosketusta hetkeksi. Mikäli kuitenkin koet, että kaipaisit etenkin romanttista suhdetta, voit laittaa esimerkiksi nettitreffipalstoille tai sovelluksiin oman ilmoituksesi. Ilmoituksessa voi kertoa avoimesti toiveistaan esimerkiksi läheisyyden suhteen. On olemassa myös seksityöntekijöitä, joilta voi ostaa erilaisia palveluita – myös lähellä olemista, silittelemistä ja paijailua. Näistä toiveista sovitaan aina etukäteen.
On tärkeää kohdella itseään lempeästi ja armollisesti kaikin tavoin. Olet arvokas ihminen. Jos sinua kiinnostaa, voit tutustua sivuiltamme löytyvään hellyysharjoitukseen, jonka avulla on mahdollista oppia osoittamaan itselleen hellyyttä. Mikäli koet, että haluaisit vielä käsitellä menneisyyttäsi ja nykyhetkeäsi tarkemmin, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi