Onko mulla runkkausaddiktio? Luulen niin koska se häiritsee elämääni ja...
Onko mulla runkkausaddiktio? Luulen niin koska se häiritsee elämääni ja saatan vaikka perua tapaamisia ja koulun sen takia. Oon 18 ja runkkaan ehkä 1-6 kertaa päivässä. Joskus on esinahan alta tullu verta tai/ja on alkanu punottaa. Mietin et mistä hakea apua ja onko tähän ees mitään keinoa, ei hyödytä jos lääkäri sanoo ”koita vähentää”

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Sopiva määrä sooloseksiä on jokaiselle erilainen ja voi vaihdella paljonkin elämäntilanteesta toiseen. Jos sooloseksistä koituu haittaa kuten viestissäsi kuvaat, on omaa suhdetta sooloseksiin hyvä pohtia. Joskus pohtiminen on helpompaa seksuaalisuuden ammattilaisen tuella. Keinot siihen, miten runkkaaminen voisi parhaiten asettua hyväksi osaksi omaa seksuaalisuutta, ovat yksilöllisiä.
Oman sooloseksin pohtimisen voi aloittaa miettimällä, että minkälaisissa tilanteissa yleensä runkkaa niin, että siitä kokee haittaa. Monella aika tyypillinen tilanne on esimerkiksi se, jos tulee tylsää. Jos huomaa, että tylsyyteen reagoi aina runkkaamalla voi miettiä, että minkälaisia muita toimintavaihtoehtoja voisi olla tilanteessa, jossa tuntuu tylsältä. Ideana on löytää erilaisiin tilanteisiin monia eri toimintakeinoja, jolloin runkkaaminen voisi olla yksi keino muiden joukossa, mutta ei ainoa keino selvitä tilanteesta.
Edellä mainittu tylsyys on vain yksi esimerkki, joka ei välttämättä puhuttele sinun kokemustasi. Jos haluaisit jutella juuri sinun tilanteestasi niin suosittelisimme että soittaisit puhelinneuvontaamme tai varaisit ajan lomakkeella. Tällöin voisimme yhdessä miettiä konkreettisia apukeinoja, jotka sopisivat juuri sinun elämääsi ja seksuaalisuuteesi.
Maria Vihlman