Onko normaalia ajatella koko ajan seksiä kumppanin kanssa?
Mulla on sellanen ongelma että ajattelen lähes kokoajan seksiä kumppanini kanssa. Harrastamme sitä noin 2x viikossa kun emme asu yhdessä ja välimatkaakin on hieman. Se on niin ihanaa että haluaisin kokoajan. Asia häiritsee hieman jopa normi arkea kun keskittyminen reistailee niin usein siihen seksiin. Onko tämä kuinka normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksihalujen määrä vaihtelee aina ihmisen sekä esimerkiksi elämäntilanteen mukaan. Monilla saattaa kuitenkin nuorempana tai tuoreessa suhteessa ollessaan käydä seksi useasti päivän aikana mielessä. Myös tilanteissa, joissa kumppaniaan ei näe päivittäin, voi mieleen tulla ensin kumppani ja siitä ajatukset saattavat siirtyä seksiin.
Seksiajatuksissa ei ole mitään outoa tai pahaa. Seksiä saa ajatella päivän aikana. Lähinnä tilanne voi harmittaa tai ärsyttää silloin, jos ajatus koko ajan luisuu seksiin ja keskittyminen herpaantuu. Yleensä keskittymiskyky saattaa herpaantua varsinkin silloin, kun on tylsää. Etenkin ”kielletyiksi” mielletyt aihepiirit voivat tylsinä hetkinä kiinnostaa. Miten toimit kyseisissä tilanteissa? Jos ajatukset saa kuitenkin siirrettyä takaisin muihin juttuihin eikä tilanne vaikuta heikentävästi esimerkiksi työ- tai opiskelusuorituksiin, syömiseen tai nukkumiseen, voi asian kanssa olla rauhassa. Mikäli huomaa ajatusten siirtyvän seksiin, voi ajatuksen tunnistaa, mutta sen jälkeen yrittää välttää ajatuksenkulun kehittelemistä eteenpäin. Joillakin tilanteeseen auttaa esimerkiksi kaverille puhuminen tai liikkeelle lähteminen. Tällä tavoin saattaa onnistua huijaamaan aivoja keskittymään muihin juttuihin.
Seksiajatuksille voi antaa aikaa kotona omassa rauhassa ollessaan. Tilanteeseen saattaa auttaa lisäksi masturboiminen. Asian saa ottaa myös puheeksi kumppaninsa kanssa. Voitte yhdessä miettiä, olisiko olemassa jokin teille mieluisa tapa harrastaa seksiä esimerkiksi etänä.
Runsaskaan seksin ajattelu ei välttämättä tarkoita, että kyse olisi pakonomaisesta toiminnasta. Jos tilanne kuitenkin vaikuttaa henkiseen tai fyysiseen hyvinvointiisi, on hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa. Myös seksuaalineuvojalle tai -terapeutille voi jutella aihepiiristä, mikäli kokisi tilanteensa vaikeana. Yhteystiedot muihin neuvontapalveluihimme saa täältä.
Neuvonnan tiimi