Onko normaalia että klitoriksen päässä on kosketusarka ja kipeä kohta?...
Onko normaalia että klitoriksen päässä on kosketusarka ja kipeä kohta? Se on ollut siinä aina ja gynen mukaan ei ole ongelmaa. Mies sanoo että olen enimmäinen jolla on tähän törmännyt.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiskehoja on monenlaisia, siksi myös sukuelimissä on synnynnäisiä variaatioita ihmisten välillä. Klitoriksessa on paljon hermopäätteitä ja klitoris reagoikin herkästi kosketukseen. Joillakin alue kestää eri lailla stimulointia kuin toisilla ja on myös luonnollista, että klitoris saattaa joillakin muuttua araksi, etenkin orgasmin jälkeen.
Hieno juttu, että oletkin ottanut asian puheeksi jo gynekologisi kanssa. Kuten gynekologisi kertoi, ei asiasta tarvitse olla huolissaan, jos tila ei aiheuta sinulle mitään haittaa. Mikäli kipu olis jatkuvaa, tai vaikeuttaisi heikentävällä tavalla itsetyydytyksen tai seksin harrastamiseen, on hyvä ottaa asia puheeksi uudestaan gynekologin kanssa.
Tuntuuko sinusta tai miehestäsi, että asia on jollakin tavalla ongelmallinen vai aiheuttaako tila lähinnä vain ihmetystä, muttei niinkään haittaa? Omista tunteistaan on tärkeää puhua molemmin puolin ja miettiä esimerkiksi keinoja, millä tavoin seksi olisi miellyttävän tuntuista molemmille. Jos asia vaivaa edelleen, voitte olla yhteydessä vielä neuvontapuhelimeemme. Autamme teitä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi