Onko normaalia, että sisemmät häyhuulet kasvavat? Oon 16-vuotias. Toinen häpyhuulista...
Onko normaalia, että sisemmät häyhuulet kasvavat? Oon 16-vuotias. Toinen häpyhuulista on nyt kasvanut suunilleen yhden sentin tässä kahden vuoden aikana ja toinen alkoi nyt kasvaa myös hieman.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet terveyttäsi ja kehosi muutoksia. Häpyhuulten tehtävä on suojella virtsaputken suuta, emätinaukkoa ja klitorista. Häpyhuulet ovat jokaisella yksilölliset ja siksi niiden koossa, ulkonäössä ja värissä on paljon eroja. Etenkin murrosiässä voi havaita muutoksia omassa kehossaan ja myös häpyhuulten koossa. Monesti ikä ja muutokset kehossa, esimerkiksi raskaus ja synnytys, voivat muokata häpyhuulten ulkonäköä vielä murrosiän jälkeenkin.
Sisempien häpyhuulten kasvamista voi tapahtua ja siitä ei tarvitse olla huolissaan. Sisemmät häpyhuulet ovat yleensä hieman eripariset ja niiden pituus voi olla useita senttejä. Tästäkään ei tarvitse huolestua, sillä jokaisen keho on omanlaisensa ja hyvä sellaisenaan. Jos häpyhuulet tai niiden koko aiheuttavat kuitenkin kipuja, hiertymiä tai jotakin muuta haittaa, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen. Mikäli asia vaivaa sinua, voisi sinua helpottaa keskustelu esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Lisätietoa sukuelinten alueeseen liittyen löydät täältä.
Neuvonnan tiimi