Onko normaalia herätä yöllä pippeli jäykistyneenä?
Onko normaalia, että aina kun herään yöllä, minulla on pippeli jäykistyneenä? Joskus olen herännyt siihen, että pippeliin sattuu. Voiko se johtua liian kauan kestäneestä erektiosta? Kuinkahan pitkään erektio voi kestää nukkuessa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pippelin yöllisestä jäykistymisestä ei ole syytä olla huolissaan. Yölliset erektiot tai siemensyöksyt kuuluvat kehon luonnolliseen toimintaan. Kyseessä on kehon tapa huoltaa ja pitää kunnossa pippelin verenkiertoa eikä ihminen itse pysty vaikuttamaan yöllisten erektioiden ilmenemiseen.
Erektioita voi tulla 5-10 kertaa yön aikana, joten erektiot eivät välttämättä kestä pitkään nukkuessa, niitä vain tulee useasti. Jokaisen keho on kuitenkin yksilöllinen.
Pippeliin voi sattua, jos erektio on kestänyt kauan. Pippeliin saattaa sattua silloinkin, jos on nukkunut erektion takia jotenkin pippelille huonossa asennossa. Yleensä pippelin kipu menee ohi, kun erektio laskee. Jos erektio kestää valveilla yli neljä tuntia, on hyvä käydä lääkärissä. Lääkärille kannattaa puhua myös pippelin kivusta, jos kipu jatkuu päivän mittaan tai kipuja tulee useasti ja tila haittaa omaa elämänlaatua. Muutoin tilanteessaan voi olla aivan rauhassa, kehosi toimii niin kuin pitääkin.
Neuvonnan tiimi