Runsas sperman määrä
Onko normaalia minun ikäisellä miehellä että kun laukeaa niin spermaa tulee todella paljon, tuo sperman määrä on ollut koko ikäni todella runsas. Normaalisti sperman määrähän on jotain 5-15ml minulla se on jotain 30-50ml mistä tuollanen määrä voi johtua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sperman määrä vaihtelee yksilöittäin ja siksi ihminen voi erittää keskimääräistä enemmänkin spermaa. Sperman määrään on ihmisen itse vaikeaa vaikuttaa. Siemennesteen määrään vaikuttavat kuitenkin osittain esimerkiksi elintavat sekä edellisestä siemensyöksystä kulunut aika.
Ikääntyessä sperman määrä vähenee, mutta tässäkin on eroja ihmisten välillä. Koska tilanne on ollut aina samanlainen, voi kyse olla vain juuri sinun kehollesi luonnollisesta ja tavallisesta asiasta. Jos tilanteeseen liittyy muita oireita tai asia edelleen huolettaa sinua, on hyvä jutella lääkärin kanssa asiasta. Näin saat varmimman tiedon tilanteeseesi ja terveyteesi liittyen.
Neuvonnan tiimi