Onko ok, jos ei jaksa käydä pesulla seksin jälkeen?
Onko ok, jos poika tulee seksin jälkeen niin uneliaaksi, että ei jaksa käydä alapesulla? Itsetyydytyksen jälkeen olen vain pyyhkinyt paperilla pippeliä, ja nukahtanut saman tien. Sitten kun on rakastellut tytön kanssa kondomia käyttäen, voiko tehdä samoin? Luulen, että sitten uni tulee ainakin yhtä herkästi, ja haluaisi painautua heti toista vasten nukkumaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin jälkeen on tavallista tuntea itsensä väsyneeksi ja on ymmärrettävää, että toisen lähelle haluaa painautua nukkumaan. Tässä ei ole mitään outoa tai väärää.
Pippelin voi pyyhkiä siemensyöksyn jälkeen paperilla. Alapesun avulla sukuelinten alueen saattaa saada puhtaammaksi eikä alueelle jää eritteitä, jotka voisivat aiheuttaa myöhemmin ikäviä tuoksuja, tahmeutta tai muuta vaivaa. Jokainen kuitenkin päättää itse kehostaan ja siitä, käyttääkö paperia vai vettä sukuelinten puhdistamiseen. Alapesu suositellaan suoritettavaksi ainakin kerran päivässä. Tytön voi myös ottaa mukaan yhteiselle alapesulle, mikäli haluaa olla toisen lähellä. Lisätietoa alapesuista ja terveydestä saat terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi