Onko olemassa ammattia missä pääsee auttamaan seksuaalirikollisia?
Onko olemassa ammattia missä pääsee auttamaan seksuaalirikollisia? Olen 16v tyttö ja tiedän että heidän teot ei ole hyväksyttäviä, mutta niiden taustalla voi olla jokin isompi tekijä. Seksuaalirikollisethan harvoin joutuu uudestaan vankilaan, heillä on varmasti paha olla ja asioita olisi hyvä työstää.
Hyvät ihmiset voi tehdä pahojakin asioita

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat ymmärtää ja auttaa ihmisiä. Lähemmäs ammattitaivoittettasi saattaa viedä ensin esimerkiksi joko toisen tai kolmannen asteen sosiaali- ja terveysalan pohjakoulutus. Sosionomina voi erikoistua esimerkiksi rikosseuraamusalaan, josta voit lukea lisää tästä. Myös psykologin tai psykiatrin työssä voi työskennellä monenlaisten ihmisen kanssa.
Seksologian opinnot eivät ole pakollisia, mutta niistä voi olla paljon apua kun työskentelee seksuaalisuutta loukkaavan rikoksen tekijöiden kanssa. Seksologian opinnot ovat maksullista täydennyskoulutusta. Useimmiten opiskelijaksi hyväksytään henkilöt, jotka ovat valmistuneet sosiaali-, terveys-, tai kasvatusalalta.
Voit käydä keskustelua tulevaisuuden suunnitelmistasi opinto-ohjaajasi kanssa ja miettiä, mikä opintopolku olisi sinulle sopivin. Halutessanne voitte tarkastella Sexpon koulutustarjontaa. Sexpo kouluttaa muun muassa seksuaalikasvattajia, seksuaalineuvojia ja seksuaaliterapeutteja.
Mikään ihmisläheinen koulutus- ja kokemuspohja ei ole turhaa auttamistyössä, joten oikeita opintopolkuja voi olla useita. Onnea opintoihin!
Neuvonnan tiimi