Onko oman lapsen hellittely sallittua?
Lapsen hyväksikäytön määritelmä: vartalon hyväily, mitä sillä tarkoitetaan? Itselläni 3-vuotias poika ja usein aamuisin hän kömpii viereen vaippasillaan jolloin halin, silittelen ja suukotan lapsen paljasta vartaloa. Silitän ja annan pieniä suukkoja siis läheskaikkialle muualle paitsi sukuelimiin ja pyllylle. Eli lähinnä selkää, jalkoja ja käsivarsi, kasvoja ( ei suulle). Lapsi tuntuu pitävän kovin hellittelystä. Mutta eihän tässä ole mitään väärää/seksuaalista, se ei ole tarkoitus.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsi tarvitsee jo syntyessään paljon hoivaa ja ihokontaktia. Hyvä ja turvallinen kosketus on lapsen rajoja ja oikeuksia kunnioittava tapa osoittaa hellyyttä ja välittää myönteisiä tunteita lapselle. Lapsen rajojen ja oikeuksien kunnioittaminen erottaa myönteisen kosketustavan kielteisestä. Myönteisen kosketuksen kautta lapsi oppii hahmottamaan kehoaan, oppii sosiaalista vuorovaikutusta, lapsen itsetunto saa vahvan pohjan ja ennen kaikkea hyvä kosketus tuo turvallisuuden tunnetta. Halailussa, silittelyssä ja esimerkiksi käsien ja jalkojen suukottelussa ei ole mitään pahaa eikä sinun tarvitse olla huolissasi kuvaamastasi toiminnasta. Kuten itsekin olet hienosti huomannut, lapsi osaa viestiä eri tavoin, milloin kosketus tuntuu positiiviselta ja mukavalta asialta.
On arvokasta pystyä havainnoimaan omaa toimintaansa ja pohtia lapsensa hyvinvointiin liittyviä asioita. Jos sinusta tuntuu, että kaipaisit enemmän keskustelua ja näkökulmia asiaan liittyen, voit ottaa asian esiin neuvolassa.
Neuvonnan tiimi