Onko outoa, jos kakkaaminen synnytyksen aikana miehen läsnä ollessa nolottaa?
Olen raskaana kuudennella kuukaudella. Oli jo vähän puhetta miehen mukaantulosta synnytykseen. Siinä on yksi asia, joka epäilyttää minua. Minusta on noloa, jos synnytyksen aikana minulta tulee kakkaa, ja mies olisi näkemässä ja haistamassa sen. Olenko ajatusmaailmaltani vähän outo, kun mietin tätä? Ei kakan tulo muuten haittaisi, mutta miehen läsnä ollessa se tuntuisi kyllä ikävältä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raskaana ollessa ajatukset siirtyvät luonnollisesti myös synnytykseen ja synnytyksen etenemiseen. Ei ole yhtään outoa miettiä kakkaamista. Kyseessä on hyvin tavallinen huoli, joka saattaa nousta esiin erityisesti ensisynnyttäjien keskuudessa.
Synnytyksen aikana usein erittyy kehon eritteitä. Myös kakkaa voi tulla. Moni synnyttäjä saattaa etukäteen nolostella ja pelätä asiaa, mutta itse synnytystilanteessa asiaan suhtautuu luontevammin. Synnytyksen ollessa käynnissä kaikki huoneessa olevat keskittyvät vauvan hyvinvointiin ja synnytyksen sujuvuuteen, joten erilaiset hajut tai äänet ovat sivuseikkoja. Mikäli kakka tulisi, hoitaa kätilö kakan heti alta pois nopeasti. Jos miehesi on koko ajan pääsi vieressä, saattaa olla, että kakkaaminen jää huomaamatta. Kakan tulemista voi pitää myönteisenäkin asiana, sillä kakkaaminen kertoo, että synnyttäjä ponnistaa oikein. Kakkaa saattaa tulla pienen kikkareen verran, riippuen henkilöstä ja tilanteesta. Tällainen määrä on helppo siistiä huomaamattomasti pois ennen kuin mies huomaa mitään.
Mukava juttu, jos olette miehesi kanssa ottaneet puheeksi synnytyksessä mukana olemisen. Miehesi on luultavasti henkisesti vankkaa tekoa, joka ei pienestä kakan hajusta hätkähdä. Kakka on muiden eritteiden ohella luonnollinen elämään kuuluva asia. Miehesikin varmasti tietää tämän. Koska miehet ovat mukana monesti synnytyksessä, on erittäin todennäköistä, että mainitsemasi tilanne on tapahtunut useammallekin pariskunnalle. Silti moni pari on jatkanut elämäänsä tavallisesti eteenpäin ja hankkinut ehkäpä toisenkin lapsen. Syntymän rinnalla kakkaaminen jää päivän puheenaiheissa kauas taakse.
Erilaisia huolia kannattaa helpottaa juttelemalla niistä miehensä kanssa. Olette tässä yhdessä ja miehesi haluaa tukea sinua. Häntäkin saattaa huolettaa jokin asia, josta on nolostellut kertoa sinulle. Voitte yhdessä miettiä, miten toimitte, jos esimerkiksi kakka tulisikin synnytyksen yhteydessä ja asia jäisi vaivaamaan jompaakumpaa. Myös synnytysvalmennuksen kautta voi saada neuvoja ja vertaistukea. Lisäksi kätilölle saa kertoa huolistaan synnytyksen yhteydessä. Kaikki ovat sinun ja vauvan puolella, joten kukaan ei pidä tilannetta nolona tai outona. Kaikki sujuu varmasti hyvin sitten, kun on synnytyksen aika.
Neuvonnan tiimi