Onko outoa, kun pesen liikkatuntien jälkeen pippelini myös esinahan alta?
Onko jotenkin outoa, kun pesen liikkatuntien jälkeen suihkussa aina pippelini myös esinahan alta? En ole huomannut kenenkään muun tekevän niin, jota ihmettelen. Ikään kuin toiset nolostelisivat kovasti, ja yrittävät nopeasti päästä pois. Itse vedän esinahan taakse, ja suihkuttelen eri puolilta pippeliä ainakin puoli minuuttia. Näin olen puhdas, kun usein illalla olemme tyttöystävän kanssa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Perusteellisessa alapesussa ei ole mitään väärää. Liikkatuntien jälkeen kannattaa käydä suihkussa ja pestä pippeli myös esinahan alta. Tällä tavoin saa puhdistettua myös esinahan alle syntyvän esinahkatalin.
Koulussa suihkussa käyminen voi tuntua ujostuttavalta tai nololta. Asia riippuu vähän ihmisestä itsestään sekä esimerkiksi murrosiän kehitysvaiheesta. Joitakin saattaa hävettää murrosiän muutokset kehossa, joten suihkuttelu hoidetaan nopeasti. Osa saattaa kotona pyrkiä huolehtimaan hygieniastaan paremmin. Omaa kehoaan ei tarvitse hävetä, mutta on tavallista, että murrosiässä oman kehon muutokset voivat nolostuttaa. Suihkutteluhetkiin tulisikin suhtautua hienotunteisesti jokaisen kohdalla.
Voit jatkaa huolellisesti suihkuttelemista jatkossakin, jos alue ei vaikuta kuivuneelta tai ärtyneeltä. Mikäli alue kuivuisi tai ärtyisi, riittää myös lyhyempikestoinen pesuhetki. Pippelin puhtaudesta saa kuitenkin pitää myös jatkossa huolta omalle keholleen sopivin tavoin.
Neuvonnan tiimi