Onko siinä jotakin pahaa tai outoa, jos 14v tyttö ja...
Onko siinä jotakin pahaa tai outoa, jos 14v tyttö ja 15v poika harrastavat seksiä ja nukkuvat yhdessä? Poikaystäväni vanhemmat eivät hyväksyisi meidän yhdessä oloa. Se tuntuu ikävältä. Olemme heidän mielestä liian nuoria seksiin. Me olemme rakastuneita, ja seksiä on lähes joka ilta. Miksi sitäkin pidetään outona, että nukumme yhdessä ilman vaatteita? Sitä ei olisi pitänyt kertoa poikaystävän vanhemmille. Kysyn vain, että eihän suhteessamme ole mitään tuomittavaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seurustelussa ja seksin harrastamisessa ole mitään pahaa. Mitään outoa ei ole myöskään yhdessä alasti nukkumisessa. Niin kauan kuin ketään ei pakoteta vastentahtoisesti seurusteluun tai seksiin, ei suhteessanne ole mitään tuomittavaa ja voitte jatkaa samaan malliin.
Ikävää, että teillä on ilmeisesti ollut vaikeuksia poikaystäväsi vanhempien suhteen. Suojeluvaisto omaa lastaan kohtaan on hyvin voimakas ja monesti lapsen kehittyessä isommaksi, voi olla vaikeaa antaa hieman tilaa ja päätäntävaltaa lapselleen. Usein vanhemmat saattavat nähdä lapsensa ”vauvana”, vaikka toinen olisikin jo murrosikäinen. Tämä ei ole kenenkään vika, sillä luonto on luonut ihmisen pitämään huolta jälkeläisistään. Vanhemmilla on luultavasti myös huoli ehkäisystä ja raskauden alkamisesta tai mahdollisista seksitaudeista. Siksi onkin hyvä muistaa kondomin käyttö kaikissa seksin muodoissa. Lisätietoa ehkäisyvaihtoehdoista saatte vielä tästä artikkelista.
Et maininnut, miten sinun kotonasi asiaan suhtaudutaan. Jos tilanne on teillä parempi, olisivatko huoltajasi pystyneet keskustelemaan poikaystäväsi vanhempien kanssa tilanteestanne? Joskus aikuisten on helpompaa kuunnella toisia aikuisia ja saada sitä kautta uutta näkökulmaa tilanteeseen. Todennäköisesti poikaystäväsi vanhemmat saattavat tarvita pientä ”sulattelua” asian suhteen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tilanne voisi parantua ajan myötä. Jos jokin tuntuu ikävältä, on omista tunteistaan aina sallittua puhua niin poikaystävälle kuin tämän vanhemmille. Nuortennetin sivuille on vielä koottu yleisellä tasolla vinkkejä aikuisten kanssa toimimiseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin jatkossa. Jos jokin jäi painamaan sinua, voit tulla juttelemaan neuvontapuhelimeen.
Maija Nieminen