Onko smegmalla ominaistuoksua vai onko se melko hajutonta jos sitä...
Onko smegmalla ominaistuoksua vai onko se melko hajutonta jos sitä kertyy? Voiko sitä kertyä liikaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Smegma eli vulvaan ja esinahan alle kerääntyvä valkoinen möhnä on sekoitus ihohuokosten erittämää rasvaa ja kuolleita ihosoluja. Smegma on aavistuksen tympeän hajuista, sillä se hautuu vaatteiden alla alapään poimuissa, joissa ilma ei juurikaan kierrä. Huolehtimalla päivittäisistä vesipesuista smegmaa kuitenkin pääsee kertymään niin vähän, ettei sen hajua voi juurikaan huomata. Jos intiimihygieniastaan ei huolehdi säännöllisesti, voi pitkään paikallaan hautunut ja runsaammaksi kasvanut smegmamäärä alkaa haista niin, että hajun voi itsekin huomata. Useamman päivän ajan kertynyt smegma voi ärsyttää alapään herkkää ihoa ja limakalvoja ja pahimmillaan aiheuttaa tulehduksia, jonka vuoksi onkin tärkeää pestä smegmat pois päivittäin.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen