Onko Suomen tv:ssä näytetty koskaan pornoa pääkanavilla?
Onko Suomen tv:ssä näytetty koskaan pornoa pääkanavilla? Saako sitä näyttää? Olen kuullut, että 1990-luvulla ja sen jälkeenkin näytettiin perjantai-iltaisin eroottisia elokuvia ja sarjoja. Haluaisin tietää minkä verran paljasta pintaa niissä näkyi. Näytettiinkö niissä esim. hyväilyjä, ja oliko suuseksiä tai yhdyntää? Miksi niitä ei ole enää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornoa ei pääsääntöisesti näytetä Suomen pääkanavilla eikä sitä todennäköisesti myöskään saa näyttää verorahoitteisilla kanavilla. 1990-luvulla Suomessa oli mahdollisuus katsoa kaapelikanavia, joilta saattoi nähdä myös pornoa. Riippuen ajanjaksosta, viikonloppuisin saattoi olla katsottavissa myös eroottisia elokuvia tai sarjoja muillakin kanavilla kuin kaapelikanavilla. Eroottisuuden tason määrittelee kuitenkin loppujen lopuksi katsoja itse ja pääasiassa kyse oli monesti niin sanotusta pehmopornosta, eli seksuaalisesti vihjailevasta materiaalista, mutta ilman selkeän aktin näyttämistä. Hyväilyjä saattoi näkyä, mutta varsinaista suuseksiä tai yhdyntää ei, ainakaan kovin havainnollistavalla tasolla.
Nykyisin seksuaalinen sisältö elokuvissa ja sarjoissa on paljon suorasukaisempaa ja selkeämpää kuin vuosikymmeniä sitten valmistuneissa eroottisissa materiaaleissa. Myöskin pornon saaminen helposti netistä vaikuttaa siihen, ettei mainitsemallesi materiaalille välttämättä löydy tarpeeksi katsojia. Kaikki televisiossa näytettävä materiaali on ostettava jakelijalta ja ehkäpä on laskettu, että pornon helpon saatavuuden vuoksi, tulee liian kalliiksi näyttää sitä televisiossa.
Aihepiirisi on kiinnostava, mutta laaja. Jos asia vielä mietityttää, saat varmemman vastauksen kysymykseesi lähestymällä media-alan osaajia tai televisiokanavia. Myös kirjastosta löytyvistä kirjoista sekä television että aikuisviihteen historiasta voi olla apua kartoitettaessa selkeämpää kuvaa tilanteesta.
Neuvonnan tiimi