Onko turvallista siirtyä anaaliseksistä suoraan emätinyhdyntään?
Yllätyin, kun tyttöystävä kysyi, enkö haluaisi siirtyä anaaliseksistä suoraan pimppiin. Olen ymmärtänyt, ettei niin saa edes tehdä bakteerien vuoksi. Hän vakuutti, että aikaisemman kumppanin kanssa olivat tehneet niin hyvin usein. Saisin kuulemma siirtyä pyllystä pimppiin ja pyllystä suuhun niin halutessani. Olisihan se kiihottavan tuhmaa, mutta onko se todella terveysturvallista?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava juttu, että olet kiinnostunut seksuaaliterveyteen liittyvistä seikoista. Anaaliseksistä ei suositella siirryttäväksi suoraan emätinyhdyntään, vaikka tilanne tuntuisikin tuhmalta. Peräsuolesta saattaa siirtyä pimpin limakalvoille ulostebakteereita, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi tulehduksen pimpissä. Olet siis ymmärtänyt oikein. Myös siirtyminen suoraan anaaliseksistä suuseksiin voi saada aikaan ulostebakteerien siirtymisen suuhun.
Hienoa, että pystytte keskustelemaan avoimesti seksistä ja toiveistanne. Tyttöystävän kanssa kannattaa keskustella siitä, millainen ratkaisu olisi parhain teille. Terveydelle turvallisinta on käyttää anaaliseksissä kondomia ja vaihtaa se uuteen ennen emätinyhdyntää. Myös suuseksissä kannattaa käyttää joko kondomia tai suuseksisuojaa. Näin vältetään bakteerien ja mahdollisten seksitautien välittyminen eteenpäin. Jos suojausta ei halua käyttää, kannattaa sukuelimet huuhdella ennen toiseen seksitapaan siirtymistä. Lisätietoa terveydestä saatte terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi