Onko väärin harrastaa itsetyydytystä?
Mun vanhemmat sanoo että on väärin tehdä itse tyydytystä mutta mä tykkään hinkata mum pippelii ja teen sitä tosi paljon kun se tuntuu nii hyvältä eli mitä mun kannattaa tehä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Murrosiässä on luonnollista kiinnostua pippelin hinkkaamisesta, eli itsetyydytyksestä. Itsetyydytyksessä ei ole mitään outoa tai väärää. Moni muukin on kokeillut itsetyydytystä.
Mukavaa, että olette jollain tasolla pystyneet juttelemaan itsetyydytyksestä. Onko vanhempiesi mielestä itsetyydytyksen harrastaminen kokonaisuudessaan väärin vai kokevatko he, että olet esimerkiksi liian nuori kokeilemaan itsetyydytystä? Vai onko kyse pikemminkin itsetyydytyksen määrästä? Ihmisen oma maailmankatsomus ja nuoruudessa saatu seksuaalikasvatus voivat vaikuttaa omaan mielipiteeseen. Jokaisella henkilöllä onkin oikeus omaan näkemykseensä. Yleisesti ottaen itsetyydytystä kuitenkin pidetään sallittuna ja sopivana tapana tutustua omaan kehoonsa. Ihmisellä itsellään on päätäntävalta kehostaan ja siksi itsetyydytystä saa harrastaa, jos se tuntuu omasta mielestä sopivalta ratkaisulta.
Itsetyydytyksen määrissä voi olla yksilöllisiä eroja. Jos tilanne ei kuitenkaan vaikuta kielteisesti koulutyöhösi, arjen askareisiin, sosiaalisiin suhteisiin tai fyysiseen hyvinvointiin, voi itsetyydytyksen harrastamista kokeilla jatkossakin. Mikäli koet, että kaipaisit keskustelua asiaan liittyen, voit yrittää ottaa tilannetta uudestaan puheeksi vanhempiesi kanssa. Myös jollekin muulle luotettavalle aikuiselle on lupa puhua, jos asiasta avautuminen on vaikeaa kotona. Esimerkiksi terveydenhoitajalle tai nuorisotyöntekijälle saa puhua omista tunteistaan. Jos haluat, voi luotettava aikuinen jutella vanhempiesi kanssa tilanteestasi. Lisäksi Poikien Puhelimeen soittaminen voi auttaa selventämään tuntemuksiaan. Lisätietoa itsetyydytyksen liittyen saat vielä täältä.
Neuvonnan tiimi