Onko väärin olla ripittäytymättä, jos katsoo pornoa?
Katson usein homopornoa ja samalla masturboin. Koen olevani biseksuaali.
Onko väärin kirkkokuntaan kohtaan, etten ripittäydy seksin katselusta ja masturboinnista katoliselle papille, johon kirkkoon kuulun?
Saan siitä kuitenkin helpotusta paineisiin ja en ole nettipornoa suhteen addikti .

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lähdemme seksologian ammattilaisina siitä, että seksuaalisuus kaikessa moninaisuudessaan on luonnollinen asia. Tietomme ja ohjeistuksemme perustuvat seksuaalisuutta koskevaan tutkimustietoon, ammatilliseen kokemukseen ja jokaiselle kuuluviin seksuaalioikeuksiin.
Seksologian näkökulmasta pornon katsominen ja sooloseksi ovat monelle tärkeitä tapoja elää todeksi seksuaalisuuttaan. Niistä ei ole tarpeen kantaa syyllisyyttä, eikä niistä tarvitse kertoa kenellekään ellei itse näin halua tehdä. Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä voidaan ajatella seksuaalisuudesta ja esimerkiksi sooloseksistä ja pornosta eri tavalla kuin miten me täällä kirjoitamme. Uskonnollisten yhteisöjen sisälläkin asioista vallitsee toki varsin erilaisia mielipiteitä ja toimintatapoja.
Kysymys ripittäytymisestä asettuu hengellisen elämäsi piiriin, eikä siihen ole seksologista vastausta. Osa ihmisistä toteuttaa seksuaalisuuttaan oman uskonnollisen yhteisönsä ohjeistusten mukaisesti, osa taas ajattelee, että seksuaalisuudessa on hyvä kuunnella muun kuin uskonyhteisön ääntä, osa taas soveltaa yhteisönsä ohjeistuksia omalle kohdalleen sopiviksi. Uskonnollinen vakaumus ja moninainen seksuaalisuus eivät sulje toisiaan pois ja tämän asian työstämiseen on saatavilla myös tukea.
Jos haluat keskustella asiasta lisää, jatkamme mieluusti asian pohtimista kanssasi neuvontapuhelimessa taikka vastaanotolla.
Neuvonnan tiimi